TV: Här är den nya svenska landslagströjan

ANNONS
|

Randa Saome och Natalia Altewai, duon bakom nya och heta modemärket Altewai Saome, tvekade inte en sekund när frågan kom om de ville designa svenska damlandslagets nya matchtröjor till fotbolls-VM i Kanada.

–Vi var på en kompis bröllop i Istanbul när Adidas ringde. Vi tackade ja på stående fot, bokade om flyget och kastade oss hem till Sverige, säger Randa Saome.

För ett sådant ärofyllt uppdrag går inte att missa och de blev extra glada att det handlade om damlagets kläder. Hela deras designfilosofi handlar om att stärka kvinnor med hjälp av vackra och bekväma plagg. En ambition som i detta uppdrag förenas på ett perfekt sätt.

ANNONS

–Matchstället signalerar mod och styrka – och det är bekvämt att springa i 90 minuter i det.

Fotbollsmodet på herrsidan, med snortajta tröjor och gigantiska shorts, ger de inte mycket för. I stället har tröjorna fått en något kvinnligare skärning – utan att vara åtsittande eller urringade – och shortsen är lite kortare än tidigare, allt för att de ska vara lättare att röra sig i.

Annars är ramarna för hur ett matchställ får se ut tydliga. Bara vissa material är tillåtna och vissa detaljer och färger måste finnas med.

–Men annars tycker jag att vi har fått ett ganska stort utrymme. Särskilt när det gäller bortastället, man ser tydligt att det handlar om vår design, säger Randa Saome.

Tröjorna har till exempel typiska Altewai Saome-detaljer med mesh-tyg (tänk brynja) runt halsen, nere i fållen och i ärmarna. Man har också lekt med färgnyanserna och matta och glansiga tyger för att skapa effekt.

–Nu har vi gjort allt för att de ska lyckas i Kanada, säger Randa Saome.

ANNONS