Häcken-IFK Göteborg på Bravida arena 2017.
Häcken-IFK Göteborg på Bravida arena 2017. Bild: MICHAEL ERICHSEN

Så ska Göteborgslagen skapa derby-hype

Slutsålt och nästan 50 000 på AIK-Hammarby på söndag i Stockholm – hur ser hypen inför måndagens Göteborgsderby mellan BK Häcken-IFK Göteborg ut?
– Den håller på att byggas upp, säger Elin Öst Sandström, marknadschef i BK Häcken.

ANNONS
|

Vid lunchtid på onsdag var drygt 3 000 av totalt 6 400 biljetter sålda till måndagens allsvenska möte på Bravida arena. Klubbarna har lite kvar att göra.

– Vi jobbar för fullsatt. Publikrekordet är på 6 380 från första derbyt på Bravida 2016, säger Elin Öst Sandström.

BK Häcken är hemmalag och ansvarigt för arrangemang och marknadsföringsaktiviteter. I våras vann IFK Göteborg med 2–1, senast lagen möttes på Bravida arena vann BK Häcken med 4-0.

– Vi är jäkligt revanschsugna efter vårens match och väldigt sugna på att fjolårets match på Bravida upprepar sig. Vi tror och hoppas att alla, oavsett klubbfärg, vill prata derby på jobbet på tisdag, säger Elin Öst Sandström.

ANNONS

LÄS MER:Efter svaga siffrorna - kikar på Hammarby och MLS

Hoppas på virala kampanjer

IFK Göteborg har inga särskilda marknadsföringsaktiviteter planerade och lägger som alla krutet på hemmamatcherna, i deras fall AIK på torsdag.

– Vad vi gör är att engagera våra supportergrupperingar. Änglarna gör stort arbete där, i fjol handlade det om Paddan, säger IFK:s klubbdirektör Max Markusson.

Drömmen är att lyckas skapa virala kampanjer digitalt. Elin Öst Sandström nämner den med "Crespo" Kamara och när han åkte skridskor som ett bra exempel.

– Vi hade flera miljoner i spridning, den gick ut på TV4-sporten och vi får fortfarande kommentarer på den. Vi får väl skicka ut någon spelare på annan aktivitet nu. Träffar du rätt kan du få sjuk spridning, menar Elin Öst Sandström.

Hon berättar att klubben efter många matcher mot IFK utan seger i fjol körde på ”det är dags nu” och att det i år kanske får bli ”det är dags igen”.

– På stortavlor i Göteborg kör vi med budskapet ”Slaget om 031”. Vi trycker mycket på att vi är bäst i väst, hela Hisingens lag och välkomnar kamraterna från sta’n. Samtidigt som IFK-Elfsborg gjorde vi en raid att det var ”dags att sadla om”. Den var vi nöjda med, säger Elin Öst Sandström.

Hur skall ni få till något viralt nu?

ANNONS

– Det är svårt att konkurrera om folks uppmärksamhet. Man är lite kluven. Dels är det vår största match för året, men också den mest lättsålda. Vi behöver egentligen göra mer insatser på andra matcher.

"Årets största match"

I superettan delar Öis och Gais på intäkter och marknadsföring för både vår- och höstderbyt. Det är inte aktuellt för BK Häcken och IFK Göteborg.

– Det är inget vi har pratat om. Synen på matchen skiljer sig åt mellan oss och IFK. De ser inte det som ett derby på samma sätt. Det var inte fullsatt på Gamla Ullevi i våras. För oss är det årets största match. Blåvitt har större matcher. De ser inte oss som en av de stora motståndarna, säger Elin Öst Sandström.

Max Markusson har i sina kontakter med det ledande publiklaget Hammarby IF noterat att deras långsiktiga arbete med att engagera människor handlar om att se bortanför sportsliga resultat.

– Det är inte bara för framgång biljetter säljs. Hur applicerar vi det i en Göteborgskontext? Jag tror på långsiktiga tesen. Och engagera människor i den innersta kärnkretsen, säger Max Markusson.

– Tittar man på Blåvitts publiksnitt sedan flytten till Gamla Ullevi är det egentligen bara 2009 och 2015 som sticker ut. I år är det under 11 000.

ANNONS

LÄS MER:Derbyhetsar med 800 sadelskydd

Max Markusson funderar på vad som gör en kampanj viral – och därmed framgångsrik.

– Du måste se till vilken matchtyp det är. Med Gais och Öis har vi lyckats skapa derbykänsla. Det handlar om positiv antagonism. Vi bor i samma stad och står för olika värderingar. Hittills har vi hanterat matcherna med humor; hitta hang-up på det lag vi möter utifrån historik och tabell.

Vad har ni utvecklat i era evenemang under året?

– Jag kan säga så här: Det finns mycket kvar att göra. Inför nästa säsong blir det en stor och viktig del. Helt övertygad om att det går att göra mer runt själva matchupplevelsen och skapa ett större engagemang, i tätare dialog med supportergrupperna.

Hur viktiga är avslutningsmatcherna AIK, Trelleborg, Sundsvall, Malmö FF för intäktssidan?

– De är givetvis jätteviktiga. Vi har en vikande publiksiffra. Det slår stenhårt rakt ner i vår ekonomi.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS