År 2021 ska Häcken ha ett publiksnitt på 5 000 personer, det är målet.
Under 2018 tog klubben ett positivt steg däråt. Publiksnittet landade på 3 461, en ökning med 465 från i fjol.
– Vi har jobbat vidare med det vi började med 2017. Att vara ute i skolor och hos föreningar, att synas och skapa relationer mellan spelare och barn på Hisingen. Sedan har vi börjat jobba med sociala medier med allt vad det innebär. Vi har byggt, byggt och byggt. Det är kul att det ger resultat, säger marknadschef Elin Öst Sandström.
Är ni nöjda?
– Vi är aldrig nöjda! Men vi är nöjda över att vi har en utveckling, över att det går åt rätt håll. Sedan hade vi såklart aldrig tackat nej till att öka mer.
LÄS MER:Häckens ekonomiska resultat klart – så påverkar det satsningen
Vad gäller allsvenskan i sin helhet så ökade åtta av de 16 klubbarna sitt publiksnitt.
Häckens bästa siffra under året var 6 207 mot IFK Norrköping i den sista omgången. Den sämsta? 1 017 mot Gif Sundsvall.
Till 2019 hoppas klubben krypa ännu närmare målet på 5 000 åskådare 2021.
– Vi har märkt i år vad som fungerar och ger effekt. Det gäller att fortsätta med det och försöka vara kreativ och hitta på nytt. Vi tror mycket på att vara ute på Hisingen och stärka relationerna, säger Elin Öst Sandström.
Fakta: Publiksnitt 2017-2018
Hammarby: 22 136 – 23 679 (+1 543)
AIK: 17 807 – 23 664 (+5 857)
Malmö FF: 18 253 – 14 921 (-3 332)
Djurgården: 16 240 – 12 306 (-3 934)
IFK Göteborg: 12 299 – 9 978 (-2 321)
IFK Norrköping: 9 003 – 9 172 (+169)
Elfsborg: 7 002 – 6 317 (-685)
Östersund: 5 265 – 6 020 (+755)
Kalmar FF: 6 236 – 5 563 (-673)
Örebro: 6 282 – 5 496 (-786)
Gif Sundsvall: 4 161 – 4 333 (+172)
Sirius: 5 174 – 3 998 (-1 176)
Häcken: 2 996 – 3 461 (+465)
Trelleborg: 1 567 – 2 502 (+936)
Brommapojkarna: 1 159 – 2 307 (+1 148)
Dalkurd: 1 332 – 1 058 (-274)