Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    "Dags att sadla om?". Bild: Bildbyrån

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Derbyhetsar med 800 sadelskydd

    Häckens knep för att skapa derbyhets? Sadelskydd.
    – En liten pik till IFK Göteborg, säger Elin Öst Sandström, marknadschef.

    På måndag smäller det: Häcken mot IFK Göteborg. Ett derby som börjar hettas upp.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Under IFK Göteborgs möte med Elfsborg (2–2) senast placerade Häcken ut 700-800 gulsvarta sadelskydd med texten "dags att sadla om?" på cyklar utanför Gamla Ullevi.

    – Det var en liten pik om att vi också finns här om man vill se bra och målglad fotboll. Vi var ett gäng som var ute i regnet. Jag, Josefin (Bjurström, marknadskoordinator) och fem U19-spelare, säger Elin Öst Sandström, marknadschef i Häcken.

    LÄS MER: Efter svaga siffrorna - kikar på Hammarby och MLS

    Hon tillägger:

    – Vi har mängder av sadelskydd kvar, så det kanske dyker upp fler gula cyklar innan derbyt!

    Hur kom ni på den här idén?

    – Den kom upp efter mycket tänkande kring vad man kan göra som sticker ut, som fångar folks uppmärksamhet. Det är svårt att nå igenom bruset. Till slut knäckte någon sadelskyddsidén.

    LÄS MER: Så ska Göteborgslagen skapa derby-hype

    "Vill få igång snacket på stan"

    Responsen har varit positiv, främst från de egna leden.

    – Väldigt många har hört av sig och tyckt att det är en rolig grej. Många vill också ha sadelskydd, säger Elin Öst Sandström.

    Vid sidan om "dags att sadla om"-idén marknadsför Häcken derbyt mot IFK Göteborg på flera sätt. Bland annat med budskapet "Bäst i väst välkomnar flest i väst".

    – Slaget om 031 är det vi pratar om kring matchen, som är vår bästa för året. Den säljer sig själv rent biljettmässigt, men vi vill få igång snacket på stan, säger Elin Öst Sandström.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.