Blåvitt går mot ekonomisk förlust

Målsättningen var att nå ett nollresultat, men intäkterna har rasat och kassören Jakob Andreasson berättade på tisdagen att IFK Göteborg kommer att gå med förlust under 2017.

ANNONS
|

Ekonomin har varit i fokus för IFK Göteborg under flera år och man har dragits med stora driftsunderskott som urholkat kassan. Dessutom tvingades man sälja Kamratgården för två år sedan för att rädda bokslutet.

Inför årets säsong var uppdraget att spara –något man också lyckats med.

– Det har varit ett väldigt utmanande år med en stram budget där driftsunderskottet skulle minskas. Målet var att minska kostnaderna med 27 miljoner och det arbetet har varit relativt framgångsrikt. Vi är väldigt nära att nå 27 miljoner, säger Andreasson.

På intäktssidan ser det dock värre ut. Målsättningen var att nå ett nollresultat med hjälp av de minskade kostnaderna, men så kommer inte att bli fallet – intäkterna har varit för låga.

ANNONS

– På företagsmarknad har vi haft en svagare utveckling än vi förväntat. Det har stagnerat det senaste året och det är en besvikelse för oss. Bedömningen är att vi inte når ett nollresultat 2017. Det är lika bra att vara tydlig med det, även om vi valt att inte kommunicera några siffror, säger Andreasson.

Enligt budgeten skulle ni tappa 30 miljoner i intäkter – men det blev alltså betydligt mer?

– Ja, på intäktssidan. Vi hade stora transferintäkter 2016 och så hade vi ett Europaspel då. Det hade påverkat vår intäktssida i år, även om det inte var budgeterat. Dessutom kunde vi inte räkna med samma transferintäkter, de är väsentligt lägre än i fjol.

IFK Göteborg har sålt flera tongivande spelare, men det har alltså inte varit tillräckligt för att nå ett plusresultat.

– Vi hade gärna sett fler transfers. Tyvärr har det varit inte så många som vi hoppats, och transfernettot har inte nått målsättningen, säger Andreasson.

En orsak är att flera spelare lämnat med kort tid kvar på kontraktet, vilket försämrat IFK Göteborgs förhandlingsläge och möjlighet att ta bra betalt. Och trots att publiksiffrorna varit bra under året är alltså de totala intäkterna betydligt sämre än förväntat. Det är framför allt på företagssidan som man misslyckats.

ANNONS

Är det svårt att hitta sponsorer?

– Ja, delvis det. Fotbollssponsring förändras, vissa företag försvinner helt och i andra fall behöver man erbjuda andra koncept. Sedan har vi varit lite tunna i organisationen, vi har inte haft en kommersiell chef förrän i april, maj, säger Jakob Andreasson.

Och nästa år –kommer ni behöva minska kostymen då med?

– Spontant kan jag se att vi kommer ha en lägre kostnadsbudget. Men vi hoppas att de kostnader vi har ska vara så stabila att vi inte behöver sälja spelare under säsong om vi inte vill. Den truppen vi lägger i januari ska kunna vara där hela året.

ANNONS