En vardag i TV-sportens vinterland

Kommentatorn Jonas Karlsson är orolig. Med bara minuter kvar till sändning utbrister han: – Skandal! Kaffet är slut! Hur ska detta gå? Vi hälsade på en helt vanlig januarisöndag hos Vinterstudion.

ANNONS
|

Yvette Hermundstad kanske inte sjunger upp, men hon testar i alla fall rösten och dess olika tonlägen. Snart ska hon programleda sex timmar direktsänd vintersport. Det sista sminket är precis putsat. Experten Therese Borssén sitter lugnt i soffan och väntar.

Det är frukosttid för många helgslöa svenskar, men Yvette har varit i gång länge. Väckarklockan ringde redan 05:00 denna gnistrande morgon. Hon hann med ett yogapass på 45 minuter före frukosten och bilfärden till det klassiska TV-huset som balanserar mellan Östermalm och Gärdet.

– Full koncentration. Men inte nervositet, det vill jag inte kalla det. Vinterstudion är ju en sådan speciell sändning också – det kan vara oväder i alperna, lopp eller tävlingar som skjuts upp eller ställs in, man vet aldrig vad som ska hända. Samtidigt älskar jag det. Den där ovissheten, att man aldrig vet hur det kommer att gå, är något speciellt, säger hon.

ANNONS

Kan en miljon svenskar ha fel varje helg på vinterhalvåret? I en tid när tv-rättigheterna till sportevenemang säljs för astronomiska belopp tvingas Sveriges Television använda sina public service-pengar så förnuftigt det går. Det är bara att glömma internationell klubblagsfotboll och numera också olympiska spel. Men små idrotter som utövas på snö går fortfarande att köpa in, paketera och sända – och det får tittare!

Skidor på tvären är en del av den svenska folksjälen, känns det som. Skidor nerför berg är populärt ända sedan Ingemar Stenmarks bästa dagar på 1970-talet.

– En vanlig sändning har mellan en halv och en miljon tittare. Sedan finns det tävlingar som såklart drar mer – som Tour de Ski. Folk tittar på Vinterstudion på helt olika sätt. Vissa låter tv:n stå på en hel söndag, somliga vill bara se speciella lopp, andra slukar allt, berättar projektledaren Erika Christensson.

Just denna söndag härjar Johan Ejeborg runt i Wengen. Där ska Jens Byggmark och de andra tävla i slalom. Ejeborg har med sig experten och side-kicken Tobias Hellman, sin mobiltelefon och ett stativ.

Ejeborg gör egna intervjuer med de svenska åkarna som han filmar med sin smarta lur och skickar hem. Han kommer själv in i direktsändning via Skype för att berätta om förutsättningar och förväntningar.

ANNONS

– Vi måste tänka smart – och ekonomiskt. Vi har inget team på plats i Wengen utan Johan får sköta allt det där. Och det som inte kommer ut direkt i Vinterstudions sändning hamnar på webben eller i våra sociala medier, säger Erika Christensson.

I kontrollrummet en trappa upp och några korridorer bort sitter ett dussintal personer som tittar på ännu fler skärmar. Här är själva navet; här väljs vilka bilder och sekvenser som ska skickas ut, vilken kamera som ska användas, vilket inslag som står på tur …

Här sitter också redaktören Anders "Blomman" Blomberg. Han pratar inte bara i snäckan som sitter i Yvette Hermundstads ena öra, utan han har också en ständig dialog med de utsända ute på fältet.

Jenny Modin är reporter på damernas storslalom i Flachau. Maria Pietilä Holmler får inte alls till sitt första åk och hamnar på 26:e plats – och Jenny Modin blir direkt uppringd av Blomman:

– Fråga henne om ryggen. Om det är den som ställer till det för henne – eller om det bara var ett riktigt skitåk!

Tobias Jönsson som håller koll på Twitter och Facebook säger:

– Längdskidåkningen är det som engagerar mest och flest – så vi får hoppas på en framgång i sprintstafetten lite senare. Då tar det nog fart.

ANNONS

Ett förinspelat inslag med några norska skidåkare börjar rulla i tv-apparaterna i de svenska vardagsrummen.

– Var är textningen? Det ska ju vara textat, det här. Jag vet att det ska vara det, utbrister en av bildproducenterna.

Inne i en skrubb i TV-huset sitter kommentatorn Jonas Karlsson och experten Anders Blomquist. De ska referera damernas sprintstafett från slovenska Planica. Karlsson är irriterad över att kaffet är slut, Blomquist berättar:

– Det är mycket bättre att vara på plats, vilket vi ju brukar vara. Jag vill gärna provåka banan och snacka runt lite med alla åkare.

Karlsson fyller i:

– Hopplöst. Vi kan inte ens följa kvalet via tv-sändningar – för det finns inga. Och resultatuppdateringen är skitseg.

När loppet drar igång en stund senare låter det som vanligt. Karlsson kommenterar och drar statistik, slänger in lite bonusinformation om backhoppning – och Blomquist analyserar och hejar på. Stina Nilsson vinner spurten mot en norska.

– Svensk damskidåkning, särskilt sprint, mår väldigt bra just nu. Och det gör vi också. Eller hur, Jonas? säger Blomquist efter målgången.

Jonas Karlsson instämmer, tar en klunk mineralvatten – och vill att någon teknisk kunnig person ska fixa så att han inte hela tiden måste lyssna till Yvette Hermundstad i ena hörluren.

ANNONS

Nere i studion ska Yvette snart in i sändning igen. Hon lyfter på en av de lila kuddarna i soffan och plockar fram en lapp med stödanteckningar. Kollar datorn snabbt. Rättar till kudden och hörsnäckan. Harklar sig och sätter mobiltelefonen på ljudlöst.

Sedan rullar kameran igång igen, och hon och Therese Borssén börjar snacka upp de alpina tävlingarnas andraåk.

Sveriges Television har sänt vintersporter på snö i evigheter. Men begreppet Vinterstudion uppkom i november 2007 när premiärsändningen ägde rum. Svenska folket tog med en gång till sig konceptet.

Vinterstudion finns lite överallt. Ofta sker sändningarna från en studio TV-huset i Stockholm, men den kan också monteras upp i Åre, Gällivare, Bruksvallarna, Falun och på alpina skidorter. Och Vasaloppet är en redan en klassiker i Vinterstudion.

Den 6 november 2014 säkrade SVT Vinterstudion fram till 2021. Kontrakten innebär att programmet sitter på rättigheterna till världscupen i alpint, skidåkning, snowboard och backhoppning. I avtalspaketet ingår också VM i alpint och längdåkning 2019 och 2021 samt VM i snowboard och freestyle 2017. SVT och TV4 fortsätter dock att dela upp världscupen i skidskytte och sänder vartannat år.

André Pops var programledare för tidernas första Vinterstudion och är kanske den som mest personifierar programmet. Numera delar han det ansvaret med Yvette Hermundstad. Även Jonas Karlsson har vid flera tillfällen hoppat in och varit programledare.

ANNONS