Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Den som vill komma undan får flytta – till Italien

Italien sa nej. De tycker inte att spelbolagens miljarder väger upp för det mänskliga lidandet som spelmissbruk orsakar. Så de förbjöd reklamen.
I Sverige är vi numera fullständigt marinerade i aggressiv spelreklam – och för den som gillar idrott är det allra värst. Oavsett om du är barn eller vuxen.
Var det verkligen detta staten menade med att "återta kontrollen över spelmarknaden"?

Jag måste säga att jag blev överraskad när jag läste om den italienska regeringens minst sagt kraftfulla beslut. Där är det nämligen sedan den 1 januari förbjudet för spelbolag att göra reklam för sin verksamhet. Förbudet är omfattande och gäller för såväl tv och radio på på nätet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

”Spelberoendet är en social nödsituation som måste hanteras omedelbart” motiverade vice premiärministern Luigi di Maio beslutet.

Det är ett drastiskt sätt att se på situationen, men di Maio hade en statlig utredning från 2015 som stöd för sitt uttalande. Enligt den hade nämligen 1,5 miljoner italienare problem med sitt spelande. Och det har knappast blivit bättre sedan dess.

Jag har själv intervjuat personer som fastnat i spelmissbruk. Det är fruktansvärda historier de berättar. När spelandet tar över är det en lika stark drog som någon annan, och många är de som kastat bort sina livs besparingar, förlorat jobbet, tappat kontakten med sin familj – kort sagt förstört sina liv. Det finns även de som valt att ta sina liv när den svarta gropen blivit för djup och hopplös.

Det är därför Italien nu sätter stopp för marknadsföringen. Trots spelbolagens till synes outsinliga reklambudgetar som bland annat finansierat deras stolta fotboll. Man tycker inte att det är värt det.

I Sverige ökar antalet fall av svåra spelproblem. Samtidigt ökar reklamen i alla kanaler, dygnet runt, överallt. Man kommer inte undan. Och är man sportintresserad är man helt chanslös. Den svenska idrotten är i dag fullständigt insvept spelreklam och när även statliga Svenska spel (som för övrigt är Svenska fotbollförbundets huvudsponsor) hänger på trenden och startar internetkasino – den mest förrädiska formen av alla spel – är det bara att konstatera att vi har gett upp. Att pengar är viktigare än liv.

Det var därför inte förvånande att en annons för ett spelbolag dök upp på ungdomsföreningen Ale Uniteds lagsida – trots att det på samma sida fanns en inbjudan till en föreläsning om spelmissbruk. Det är så det funkar, de lockande budskapen tar sig in överallt och de mest mottagliga av alla – barnen – kommer inte undan.

Den nya spellagen var tänkt att få lite ordning i det tidigare oreglerade spelträsket. Men med luddiga formuleringar om ”måttfullhet” vad gäller marknadsföring har spelbolagen i stället sett sin chans att bli ännu mer aggressiva i sin jakt på nya potentiella förlorare att tjäna pengar på. De skryter gärna om hur snabbt de kan betala ut vinstpengar. De nämner sällan hur snabbt det kan gå att spela bort hela sitt liv. Visst är det märkligt?

Italien valde en annan väg. De går miste om en massa pengar på det, och Serie A-klubbarna är missnöjda när de nu plötsligt får ge sig ut och jaga nya sponsorer. Förmodligen minskar deras möjligheter att värva stora stjärnor, och kanske leder det till att de kommer att förlora fler matcher framöver.

Ändå framstår italienarna just nu som de stora vinnarna. För tänk att få se en match på tv utan att behöva höra Mikael Persbrandt, Måns Zelmerlöv eller Zlatan Ibrahimovic tjata om freespins, grymma odds och snabba cash.

Vilken dröm.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.