De byggde klubbhus - med hjälp av Bingopengar

En ny klubbstuga och en rejäl satsning på A-laget – för IK Kongahälla blev Bingolotto en riktig guldgruva.… Men guldet förvandlades också till ett stort fall för klubben.

ANNONS
|

Bingolotto fyller 25 år i helgen - ett program som många har en relation till oavsett om det handlar om att sälja lotter eller att sitta bänkade i hopp om storvinsten. För idrottsföreningarna i landet blev det snabbt en chans att få in väl behövda extra intäkter. Något som IK Kongahälla upptäckte tidigt.

– Vi såg att efterfrågan var stor och att programmet var populärt, säger Lennart Carlsson som är ordförande i IK Kongahälla.

– Vi var tidiga med att haka på och sålde nästan mest i landet där i början, säger Per-Arne Carlström som är kassör i klubben.

Det gav också resultat för klubben som i början av nittiotalet kunde sälja upp mot 300 000 lotter på ett år - påpassligt för föreningen som höll på att bygga en ny klubbstuga.

ANNONS

– Bingolotto kom som en skänk från ovan och vi jobbade på som attan med att sälja lotter, säger Carlström.

– Det betydde allt skulle jag kunna säga. Det finansierade hela klubbstugan, fyller Lennart Carlsson i.

Bingolotto blev klubbens stora inkomstpost, men när programmets och lotternas popularitet dalade fick det också stora konsekvenser för klubben som 1999 hade gått upp i division ett (i dag superettan).

– Vi satsade på att köpa in spelare till superettan. Vi la pengarna på fel ställen om man säger så, säger Carlström.

Vad hände när det gick sämre med försäljningen?

– Det blev katastrof, vi rasade till division fyra och ekonomin rasade också. Vi hade byggt upp det med pengar från Bingolotto och vi hade stora skulder, säger Carlström.

– Vi hade många hundår där, säkert tio år, säger Rune Stjernström som jobbar på kansliet.

De kallar det en nyttig läxa när föreningen fick börja om och i stället bygga upp igen med spelare från de egna leden och en större ekonomisk bas.

– I dag har vi danser och annat, runt 90 arrangemang per år. Det är där inkomsterna kommer nu, säger Lennart Carlsson.

Men Bingolotto spelar fortfarande roll för klubben. Rune Stjernström säljer fortfarande lotter varje vecka.

ANNONS

– Dessutom säljer lagen lotter några gånger som till jul och nu till helgen. Det blir kanske upp mot 50 000 som vi får in per år och även om det är en enorm skillnad mot tidigare så är det sammantaget ändå skapligt. Skulle vi engagera oss mer skulle vi också kunna sälja mer, säger Stjernström.

Han konstaterar också att Bingolotto har fått ett litet uppsving igen på senare år och alla tre är ense om att programmet har spelat en viktig roll för föreningslivet.

– Vi fick klubblokalen och vi har en stor ungdomsverksamhet där vi har lagt mycket pengar, säger Rune Stjernström och berättar att han själv inte har missat ett enda program sedan starten.

Överlever programmet 25 år till?

– De har överlevt svåra år, så kanske. Men det gäller att man hela tiden utvecklar konceptet, säger Per-Arne Carlström.

ANNONS