Bisarra USA-förbudet: Twittra inte om OS!

OS-organisationen är minst sagt mån om att skydda sitt varumärke. Inte minst i USA, där den olympiska kommittén nu förbjuder företag – som inte är officiella sponsorer – att twittra om OS. – Hela grejen är löjlig, säger Sally Bergesen, vd för klädkedjan Oiselle till ESPN.

ANNONS
|

Den amerikanska olympiska kommittén (USOC) har skickat ut ett brev till företag som sponsrar idrottare i OS – men som inte är officiella sponsorer till IOK eller USOC. I brevet slås fast att företag inte har rätt att använda OS i sin marknadsföring på sociala medier.

Exempelvis påpekar USOC att de på twitter vanliga hashtaggarna #Rio2016 och #TeamUSA absolut inte får användas av företag som inte är officiella sponsorer.

Den amerikanska olympiska kommittéen menar också att företag inte har rätt att hänvisa till resultat från OS och inte heller får använda några bilder som är tagna under spelen i Rio.

ANNONS

Man går till och med så långt att man förbjuder företagatt retweeta inlägg från de officiella OS-kontona.USOC hävdar att man allt detta är upphovsrättsskyddat och att man bara skyddar sina intressen.

– Vi måste ge våra sponsorer exklusivitet, säger USOC-chefen Lisa Baird.

Exakt hur de ska kontrollera all världens twitterflöden, och exakt vem som kommer att bestraffas – och hur – är oklart. Att hindra företag från att använda så kallade hashtags låter på förhand som ett smått omöjligtuppdrag.

Klädföretaget Oiselle har fått påstötningar efter att ha använt bilder från OS-uttagningarna. Man beslöt sig då för att "blurra" ansiktet på Kate Grace (som springer i Oiselle-kläder) men lät ändå bilderna vara kvar.

– Hela grejen är löjlig, konstaterar vd Sally Bergesen.

Skoföretaget New Balance – som alltså inte är officiell OS-sponsor, men sponsrar många av de aktiva –är inne på samma linje.

– Vi tycker att den här regeln är extremt frustrerande, säger talespersonen Amy Dow.

USOC-chefen Lisa Baird står dock på sig:

– Idrottare kan såklart säga "tack för ert stöd" rent allmänt. Men ett företag som säljer en sportdryck kan såklart inte dela något från OS på sociala medier eller på sin sajt. De gör inget annat än använder OS för att sälja sin dryck, säger hon.

ANNONS

ANNONS