Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Spårvagnarna fuskbyggen"

De italienska spårvagnarna beställdes i god tro, men till Göteborg levererades fuskbyggen. - Det är synnerligen allvarligt, säger stadsrevisionens ordförande Lars Bergsten (M).

Stadsrevisionens granskning av spårvagn M32 kom på onsdagen. Trafiknämndens presidium informerades på förmiddagen. Allvarligast är att rostskadorna är av större omfattning är vad som är känt, öppet eller dolt i båda delserierna. Alla 65 italienska vagnar är skadade i olika omfattning.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Dessutom är det för dagen omöjligt att uppskatta kostnaderna.

Ett sjunde delavtal från 2014 där den italienska tillverkaren Ansaldobreda åtar sig att åtgärda rosten i balkarna i vagnarnas underrede, samt att göra insatser för att förhindra framtida rost, är ännu inte underskrivet. Det rör även fuktskadade golv och utbyte av mattor.

- Det här är en revisors mardröm. Det är första gången vi gjort en granskning mot rörligt mål. Vissa saker går inte för oss att sätta kronor och ören på så länge det finns avtal som inte är underskrivna. Vi vet fortfarande inte vem som ska reglera de omfattande rostskadorna. När tilläggsavtal sju och åtta kommer kan kostnaderna bli helt annorlunda. Det vet vi inget om idag.

Lars Bergsten sammanfattar krasst sin syn på de omtalade spårvagnarna:

- Det är fuskbyggen.

Förutom ytlig rost finns rost som upptäckts med ultraljud i de inbyggda balkarna.

- Det är kostnader som tillkommer, konstaterar Lars Bergsten.

Samtidigt är slitage på hjul och räls avsevärt högre. Det kostar mellan 10 och 15 miljoner kronor per år. Det är ungefär dubbelt så högt jämfört med vad som står i avtalet med Ansaldobreda, enligt Lars Bergsten.

Sedan man började köra med M32:orna finns en underhållsskuld på kanske 100 miljoner kronor. Å andra sidan finns dokument från Trafikkontoret som anger lägre belopp.

- Då kan man undra vad som är sanningen. Det är det jag menar att revidera mot rörligt mål. Det är anmärkningsvärt att siffrorna blir så olika, säger Lars Bergsten.

De som handlade upp spårvagnarna har gjort så gott de kunde, menar han:

- De har skrivit avtal och varit tydliga med att det ska vara rostskyddsbehandlade balkar. Men sedan, enligt vår uppfattning, har de fått ett fuskbygge. Det är synnerligen allvarligt. Man kan också fråga sig: Varför har man inte sett det här tidigare? Det börjar ju inte rosta över en natt.

Det finns flera saker att lära av misstagen inför pågående och framtida projekt, enligt Lars Bergsten.

- En sak som jag upplever att man redan dragit lärdom av är att man kan inte ha för många ansvariga. Man måste ha en huvudansvarig, en nämnd eller ett bolag, för att leda det här och för att vi ska kunna pröva ansvaret. Man måste också ha mycket tydligare projektstyrning. Från början bör man också ha en projektcontroller som inte finns inne i projektet.

Sannolikt den 25 februari kommer att plan för den fortsatta spårvagnsgranskningen. Den gäller hanteringen av fakturor och vem som har attesterat vad i kommunen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.