Mark Cerny, en av nyckelarkitekterna bakom nuvarande Playstation 4, och med samma roll inför nästa generation, berättar i en intervju med Wired om den hårdvara som ingenjörer och designpersonal nu sliter med hos Sony.
Till skillnad från Playstation 4 Pro, en uppgraderad version av Playstation 4, så ska nästa generation bjuda på "grundläggande förändringar i vad ett spel kan vara".
Cerny säger att konsolen inte kommer att dyka upp i år, men olika spelföretag har redan fått så kallade utvecklarpaket för att kunna börja skapa nästa generations spel.
Bättre ljud
Förutom vassare grafik har också extra kraft lagts på ljudet den här gången, närmare bestämt med en separat ljudenhet kopplad till processorn. Bäst ska det fungera med hörlurar.
- Som spelare så har det varit något av en frustration att ljudet inte förändrades så mycket mellan Playstation 3 och Playstation 4. Med nästa konsol är drömmen att visa hur dramatiskt annorlunda ljudupplevelsen kan vara när vi adderar betydande nivåer av hårdvaruhästkrafter till den, säger Cerny till Wired.
En av de största tekniska skillnaderna verkar vara det nya flashminnet, som ersätter hårddisken. Förutom att kapa laddningstider så möjliggör hårdvaran hur snabbt det går att läsa in data i spelet. Cerny demonstrerar enligt Wired en direktförflyttning i "Spider-Man" – när spelaren pausar spelet för att förflytta sig till en annan punkt på kartan. Detta tar 15 sekunders laddningstid i PS4 Pro, men tar i nästa generation bara 0,8 sekunder.
Blir bakåtkompatibel
Den kommande konsolen, som ännu inte fått något namn, kommer också kunna spela upp PS4-spel, och ha en läsare av fysisk media, antagligen någon form av skiva.
Hur Sony ska tackla strömningsfrågan är oklart, med Googles helt strömningsbaserade Stadia i horisonten och Microsofts satsning på tekniken.
- Vi är molnspelspionjärer, och vår vision borde klarna när vi närmar oss släpp, säger Mark Cerny till Wired.
Fakta: Tekniska detaljer
Processorn bygger på AMD:s tredje generation av processorfamiljen Ryzen, har åtta kärnor och sjunanometersteknik, samt en separat 3D-ljudenhet.
Grafikchipet blir en specialvariant av Radeons Navi-familj, med stöd för strålföljning (ray tracing) – en teknik som imiterar hur ljus reflekteras i olika ytor.
Hårddisken ersätts av ett flashminne, så kallad SSD, och är därmed betydligt snabbare än de hårddiskar med rörliga delar som finns i exempelvis PS4.
Källa: Wired