Sommarlycka på Facebook

ANNONS
|

Vi kan kalla henne för Anna. Hon står på verandan och ler med ett glas rosé i handen. Eller så kör hon familjens motorbåt med vinden i håret och skrattar. Eller så sitter hon med sina vänner på klipporna i vit kabelstickad tröja och njuter av solnedgången.

Så ser Annas liv ut, i alla fall om man tittar på de bilder hon lägger upp på Facebook. Själv kanske man sitter hemma framför datorn med neddragna persienner och scrollar igenom Facebook-flödet av lyckliga, leende människor och tänker: Varför har jag ett så tråkigt liv?

Någon som har funderat över varför vi väljer att visa upp just våra lyckliga stunder på Facebook är Leif Denti, doktorand i psykologi vid Göteborg universitet. I våras publicerade han en studie om 1000 användares beteendemönster på Facebook.

ANNONS

– Absolut framställer vi oss själva i god dager på Facebook. Det behovet har vi även i verkligheten. Om du sitter på en arbetsintervju vill du gärna framstå som glad och positivt. Att du är morgontrött och lat är inget du nämner. Vi fungerar likadant i sociala sammanhang. Vi vill framställa oss själva som lyckliga. Vi vill att folk ska tycka vi är trevliga personer med ett aktivt socialt liv. Ingen vill ju umgås med en surmulen person, säger han.

Leif Denti påpekar dock att de flesta har en förmåga att se igenom den lyckliga ytan. Vi vet att Anna inte alltid är på gott humör och hittar på roliga saker.

– Samtidigt är det ett sådant massivt flöde av positiva bilder. Ibland kan det vara svårt att värja sig, säger han.

Just att så många lägger upp positiva bilder har gjort att "skryt-gränsen" förflyttats, menar Leif Denti. För tio år sedan skulle det klassats som skryt att visa upp sin nya bil eller att berätta att man har besökt en ny trendig restaurang för 20 av sina vänner.

– Men vad vi gör idag är att berätta för 200 personer att vi har varit på en trendig restaurang genom att lägga upp en bild på Facebook. Sociala medier har bidragit till att det som tidigare ansetts som skryt har blivit helt accepterat, säger han.

ANNONS

Psykologen Linda Hellquist jämför Facebook med ett ständigt pågående cocktailparty, där det gäller att snabbt visa upp sig själv som en intressant person. Problemet är att det finns mindre plats för känslor som ilska och ledsenhet. Visserligen finns samma tendenser även i verkliga livet. När någon frågar "Hur mår du?" svarar de flesta att de mår bra - trots att man kanske inte gör det.

– Men detta har kanske blivit ännu mer tydligt i och med Facebook intåg i våra liv, säger hon.

Linda Hellquist förklarar att det vi ser som negativt laddade känslorinte ärlikaönskvärda på Facebook. Det kan i sin tur förstärka en samhällstrend av att behöva tysta ner dessa känslor hos sig själv.

– Att formulera sig lättsamt på Facebook kan fungera som ett sätt att göra vardagen lite lättare att hantera, precis som humor och ett positivt tänkande ofta gör. Men det finns också en fara i detta om man börjar undvika det som känns jobbigt och får svårare att upptäcka detta hos sig själv.

Men hon vill också betona att Facebook inte är den enda boven.

– Det är inte bara på Facebook vi möter den glatta ytan. Den finns överallt - i magasin, reklam och media. Vi ärnogganska vana vid det. Men många börjar nog också tröttna.

ANNONS

Facebook startades 2004 och är den största webbsidan för socialt nätverkande med sina 900 miljoner medlemmar världen över. I Sverige närmar sig siffran 4.5 miljoner.

75 minuter per dag spenderar den genomsnittliga användaren på Facebook.

6,1 gånger loggar man i genomsnitt in varje dag.

En fjärdedel av deltagarna i studien uppger att de skryter på Facebook.

(Källa: Nationalencyklopedin samt studien Sveriges största Facebook-studie.)

ANNONS