Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Sommar i P1 23/6: Nathalia Edenmont

Nathalia Edenmont berättar om en tuff uppväxt utan ett spår av sentimentalitet

Det börjar med en rodnande präst och slutar med en trettonåring i en klänning av jordgubbar. Där emellan kärlek, död, föräldralöshet, barnlöshet och en till synes outtömlig drivkraft att skapa konst. Bilderna i huvudet blir bara fler, berättar rysksvenska konstnären Nathalia Edenmont i sitt Sommar, "det svenskaste av svenska radioprogram".

Flera av dessa bilder har hon gestaltat i stora arrangerade fotografier, många har lett till starka reaktioner, hon har fått kritik för att hon använder sig av döda djur i sin konst, har även anklagats för att hantera fridlysta fjärilar. Det stämmer inte, säger hon och förklarar att handel med fjärilar inte är något hot mot artrikedom.

Nathalia Edenmont kan konsten att förmedla bilder även genom ord. Hon blir aldrig sentimental, berättar drastiskt och med kärv humor om en uppväxt med mycket kärlek, men också med våld och längtan efter mat. Vid 14 års ålder blir hon föräldralös och tvingas ta ställning till om hon vill ha sin mammas öppna kista i sitt hem.

Här berättar hon om bakgrunden till fler av sina bilder. Skräcken och skammen för att blöda ur "det hemliga stället" ledde till bilden av den unga flickan i en säng med vita lakan blodfläck. Fem misslyckade äktenskap finns bakom till bilden med hundratals vita kallor eller till den med 250 utrullade toarullar draperade runt en modell. "Det är mycket skit i äktenskap", konstaterar hon krasst.

Sista meningen: Det blev ett mästerverk med smak av sommar

Musik: Klassiska pärlor som Svansjön, Nötknäpparen och Carmina Burana varvas med poplåtar med företrädesvis kvinnor, Madonna, Björk och Ace Wilder till exempel

Tisdagens sommarvärd: Johan Croneman, journalist, tv-kritiker, krönikör

Mest läst