Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    I går hölls Sveriges största konferens för socialt företagande på Svenska mässan. Lena Kazimirow och Ulla Gawlik från Tikitut har inriktat sig på hållbar, lokal turism. Målet är att förändra bilden av de nordöstra stadsdelarna och få turistpengarna att hamna i förorterna och inte bara i centrum.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Socialt företagande växer allt snabbare

    Allt fler företag bedriver verksamhet med målet att bidra till samhället, snarare än att göra ekonomisk vinst. Göteborgsregionen siktar på 1 000 jobb i sociala företag till 2020. Det bubblar av verksamhet i Västsverige och GP har mött några av entreprenörerna.

    I går samlades företag från hela Sverige för att diskutera socialt företagande och hur nya samarbetsformer kan bidra till ännu mer samhällsnytta. I Göteborgsregionen har ett nätverk av myndigheter, företag, fack och kooperativ gått samman för att stärka de sociala företagen. Initiativet har som mål att uppnå 1 000 jobb i regionen till 2020 och drivs av organisationen Coompanion. I april var siffran uppe i 350. Med de senaste årens tillväxttakt, mellan 13 och 15 procent, kommer målet inte att uppnås.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Visst måste jobben öka i snabbare takt, men jag är övertygad om att vi kommer att lyckas, efterfrågan ökar och den politiska viljan finns, säger Sven Bartilsson, koordinator på Coompanion.

    Ett vanligt sätt för företag som velat stötta samhället och ta socialt ansvar har hittills varit att skänka pengar till olika verksamheter. Nu börjar dock andra metoder att växa fram, exempelvis samarbeten mellan sociala företag och vanliga företag.

    – Nu upptäcker företagen den egna arbetsplatsen som arena för att göra goda saker för samhället. Bland annat genom att ta emot praktikanter, rekrytera för högre mångfald eller köpa varor och tjänster från sociala företag, säger Magnus Österman, verksamhetschef på CSR Västsverige.

    Ett sådant exempel är Sweco som köpt upplevelsepaket från Tikitut. De inriktar sig på hållbar, lokal turism, där de boende i området leder olika aktiviteter, ofta kombinerat med matupplevelser från jordens alla hörn.

    – Anhörigbesöken i Göteborg är omfattande men pengarna stannar i centrum och hamnar inte i förorterna. Vi vill att turistpengarna även ska ge inkomstmöjligheter i nordöstra Göteborg, säger Ulla Gawlik, en av de tre grundarna.

    På schemat just nu står romsk kulturkväll med matlagning och nepalesisk matkväll. Även om verksamheten ska omfatta hela nordöstra Göteborg utgår den ifrån Bergsjön och ett av syftena är att förändra bilden av stadsdelarna i en mer positiv riktning.

    Tror du inte besöksnäringen i centrum ser er som ett hot mot deras verksamheter?

    – Nej, snarare som en samarbetspartner hoppas jag. Vi kan erbjuda en helt annan typ av upplevelse. Dessutom får turisterna se mer än bara centrum, menar Ulla Gawlik.

    Två andra företagare är Janviere Ntawazeze och Martin Dohlsten på Fisofa. Deras mål är att hjälpa nyanlända att snabbare etablera sig i det svenska samhället. I början av sommaren träffade de 20 personer.

    – Det handlar om att ge en förståelse för hur det ekonomiska systemet fungerar, alltifrån att undvika skuldfällor till att hjälpa dem söka pengar för att komma igång med egen verksamhet, säger Martin Dohlsten.

    Han berättar att de just nu letar efter företag som vill engagera sig genom att samarbeta med dem. Förutom i Sverige håller de på att starta verksamhet i Rwanda.

    – Fast där blir det ett helt annat fokus, framför allt att hjälpa kvinnor och ungdomar, berättar han.

    Carola Kha är en av dem som rest till Göteborg för att gå på konferens. Hon kommer från Jönköping och säljer choklad över nätet för att skaffa startkapital till ett socialt företag som ska hjälpa hemlösa in på arbetsmarknaden och det behöver inte nödvändigtvis vara i Sverige.

    – Jag vill ge människor hopp och hjälpa dem att bygga ett bättre liv. Fast det tar nog två–tre år innan jag fått ihop tillräckligt mycket pengar, säger hon.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.