Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Lina och Sebastian Stjern hoppas kunna leva på sitt nystartade klädföretag i vår. Bild: Bild: Magnus Sundberg

Socialt engagemang lika viktigt som pengar

Ekonomi Utan socialt engagemang inget företag. Och inget socialt arbete utan företagande. Så resonerar paret Stjern, som i november börjar sälja sina etiska skjortor, för att gatubarn i Nepal ska kunna starta eget.

– Vad gör man när man nått sina mål vid 25 års ålder? Konsertpianist var ett drömliv på många sätt, men man kanske vill göra något annat, som konkret förbättrar tillvaron för andra människor.

Det säger Lina Stjern, uppväxt i en familj med statliga och kommunala anställningar. Själv kallar hon sig obotlig entreprenör och har försörjt sig som konsertpianist och salsalärare i eget företag. Hennes make Sebastian Stjern är uppväxt med småföretagarföräldrar, högst en ledig sommarvecka, och hade bestämt sig för att aldrig bli egen företagare.

– Mitt tonårsuppror var att jag lämnade företagandet och utbildade mig till ingenjör, säger Sebastian.

Men efter projektledarjobb på Saab och Volvo, blev han uppsagd förra hösten. Och Lina blev mätt på pianospelandet som yrke.

Nu sitter de i ett kalt kontor på Chalmers Teknikpark med några tygprover och de första skräddarsydda skjortorna på överkroppen. Två kilometer tyg har beställts till den nya fabriken i Nepal. En räkning på 10 000 dollar ska betalas, men först i november lanseras webbsidan, där kunder ska gå in och designa och måttbeställa sina kvalitetsskjortor. 600 fram till nyår och 10 000 nästa år, är planen.

I vår, när starta-egetbidrag och studiemedel tar slut, ska de ta ut lön och leva på företaget. Men aktiebolagets namn, The Fair Tailor, förpliktigar.

– Främsta målet är att förbättra situationen i Nepal.

Fabriken ägs av biståndsorganisationen Child Watabaran, som driver barnhem, skola och sjukvård för gatubarn i Katmandu. Skräddarna har med nepalesiska mått bra löner och rättigheter som liknar de svenska.

– Vi kan säga vem som sytt skjortan. De har åtta timmars arbetsdag, föräldraledigt och en lön de kan leva på, säger Lina.

Hon visar stolt bilder på två flickor från barnhemmet som nu går en skräddarutbildning knuten till företaget.

– Målet är att de ska kunna försörja sig själva och kanske starta egen verksamhet.

Lina och Sebastian har ett starkt socialt engagemang, men också en fast grundvärdering: Arbete är bättre än bistånd.

– Vi är ingen biståndsorganisation. Vi är ett vinstdrivande företag. Kvaliteten ska vara bättre eller åtminstone minst lika bra som andra skjortor på marknaden, men det ska vara ett hållbart företag utan vinstmaximering, säger Sebastian.

Idén föddes när de under en resa köpte skjortor i Shanghai, skräddarsydda över natten för en 100-lapp.

– Men vi tänkte också på vilka stackare det var som sydde.

Senare, efter en middag i Trollhättan, tog de fram en servett och skrev ner sin affärsidé. När Lina fick en annan affärsidé nominerad till entreprenörstävlingen. Venture Cup ville Sebastian också vara med. De skickade i sista stund in affärsplanen för The Fair Tailor och gick till final, dock utan att vinna.

I år har Venture Cup instiftat ett särkilt pris för socialt företagande, inspirerat av paret Stjerns tävlingsbidrag. Därmed har de redan nått långt mot det andra målet de satt upp för företaget: Att inspirera andra att starta sociala företag. Med ”ett gäng” intresserade privatkunder och ett nära förestående företagskontrakt är de övertygade om att även de ska kunna få ut en levnadslön ur företaget.

– Att gå från det här till ett företag som inte har social inriktning skulle vara väldigt svårt.

En enkät gjord av Novus Opinion bland studenter på svenska högskolor och universitet visar att 83 procent tycker det är viktigt att deras blivande arbetsgivare har ett socialt engagemang.

Mer än hälften menar att företag i Sverige i dag inte tar tillräckligt stort socialt ansvar.

Mest läst