Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Sociala medier poppis hos alla

Användandet av sociala medier fortsätter att öka i Sverige. Från 26 procent av svenskarna 2009 till 35 procent förra året surfade dagligen på sociala medier.

En trolig orsak till ökningen kan enligt kommunikationsforskningscentret Nordicom vara nätverk som Facebooks popularitet.

Surfandet sprider sig också allt mer över åldersskalan. Ungdomarna är långt ifrån ensamma om att dagligen uppdatera sig på Facebook, bloggar och andra sociala medier. Nära var femte surfande pensionär surfar på sociala medier varje dag. Det visar kommunikationsforskningscentret Nordicoms internetbarometer för 2010 där 4 611 personer i åldrarna 9–79 år svarat på frågor om sina internetvanor.

Fortfarande skiljer sig dock ungdomarnas nätsurfande mycket från pensionärernas. Bland annat omfattningen: medan ungdomar i genomsnitt tillbringar närmare tre timmar på internet varje dag så sitter den surfande genomsnittspensionären bara en timme och tio minuter framför datorn.

Trots de sociala mediernas framfart är dock mejlandet fortfarande svenskarnas huvudsysselsättning när de slår sig ner framför datorn.

Internetbarometern visar också att mer än var fjärde svensk numera har tillgång till internet på annat sätt än via datorn, till exempel via smartphones.

En genomsnittsdag 2010 gjorde befolkningen mellan 9–79 år detta på internet: (i procent)

Mejl49

Socialt nätverk/community30

Tittade på videoklipp17

Lyssnade på musik17

Messenger15

Besökte blogg12

Spelade spel8

Tittade på tv/film5

Online–spel community4

Skrev i egen blogg3

Kommenterade blogginlägg3

Övrigt6

Sociala medier*35

*Med sociala medier avses i undersökningen socialt nätverk/communtiy/diskussionsforum/chattgrupp eller blogg.

Källa: Nordicom Internetbarometer 4 611 personer har telefonintervjuats (TT)

Mest läst