Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Sociala medier poppis hos alla

    Användandet av sociala medier fortsätter att öka i Sverige. Från 26 procent av svenskarna 2009 till 35 procent förra året surfade dagligen på sociala medier.

    En trolig orsak till ökningen kan enligt kommunikationsforskningscentret Nordicom vara nätverk som Facebooks popularitet.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Surfandet sprider sig också allt mer över åldersskalan. Ungdomarna är långt ifrån ensamma om att dagligen uppdatera sig på Facebook, bloggar och andra sociala medier. Nära var femte surfande pensionär surfar på sociala medier varje dag. Det visar kommunikationsforskningscentret Nordicoms internetbarometer för 2010 där 4 611 personer i åldrarna 9–79 år svarat på frågor om sina internetvanor.

    Fortfarande skiljer sig dock ungdomarnas nätsurfande mycket från pensionärernas. Bland annat omfattningen: medan ungdomar i genomsnitt tillbringar närmare tre timmar på internet varje dag så sitter den surfande genomsnittspensionären bara en timme och tio minuter framför datorn.

    Trots de sociala mediernas framfart är dock mejlandet fortfarande svenskarnas huvudsysselsättning när de slår sig ner framför datorn.

    Internetbarometern visar också att mer än var fjärde svensk numera har tillgång till internet på annat sätt än via datorn, till exempel via smartphones.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.