Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Snabbtåg i Sverige en omöjlig utopi

Alliansens snabbtågslöften är inget annat än ett populistiskt utspel som skadar partiernas ekonomipolitiska trovärdighet, skriver Tom Heyman, Vägvalet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Med utspelet i Almedalen har Alliansen tagit ledningen i den populistiska rörelsen. Gamla sanningar som sunda statsfinanser och ordning och reda i ekonomin gäller inte längre. Nu skall man istället slå de röd/gröna populisterna – med ännu häftigare förslag.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

De föreslagna banorna mellan Stockholm – Göteborg/Malmö uppskattas kosta 140 miljarder – utan att någon finansiering redovisas. Enbart räntekostnaden (3 procent) blir 4,2 miljarder, det är ungefär hälften av hela den långväga persontrafikens omsättning i år. Men man skall också ha pengar till drift, tåginköp, personal, avskrivningar och underhåll. Den kalkylen lär inte ens Annie Lööf få ihop.

För liten befolkning

En höghastighetsbana av japanskt snitt trafikeras av tåg med 18 vagnar, det vill säga drygt 1000 resande per tåg. Man har ungefär 5 minuter mellan tågen och kapaciteten på banan blir då ca 12 000 personer i timmen. Mellan Göteborg och Stockholm går vanligen ett snabbtåg per timme och dessutom vanligen tre flygplan. Det totala antalet resande ryms i stort sett i ett höghastighetståg, vilka skall åka med de följande elva avgångarna? Hela Göteborgs befolkning kan flyttas till Stockholm på två dagar, även den mest inbitne tågentusiast borde inse att detta är en kapacitet som vida överstiger behovet.

Höghastighetsbanor har byggts i Japan, i ett av jordens tätast befolkade områden. Det har också byggts mellan megastäderna i Kina. Frankrike har byggt ett antal sträckor, men aldrig redovisat några ekonomiska resultat och statsfinanserna har ständiga underskott. Spanien har också byggt några sträckor och alla enorma byggsatsningar som genomfördes i landet ledde sedermera till det finansiella sammanbrottet.

Inte ens Tyskland

Inga andra länder bygger höghastighetsbanor, inte ens Tyskland som dock är tättbefolkat och framstående på järnvägsdrift. Det är en utopi att höghastighetsbanor skulle vara möjliga i den svenska glesbygden. Vi lyckas ju inte ens få vårt befintliga nät att fungera tillfredsställande.

Tyvärr skadar detta förslag alliansregeringens trovärdighet. Alla tidigare löften om ordning och reda i finanserna och minskande skuldbörda är inte mer värda än den snö som föll i fjol. Valet ska nu istället vinnas med populistiska utspel i Almedalen.

Tom Heyman

Vägvalet