Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Att tippa snömassor i Göta älv låter sig inte göras utan dispens.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Snötippning kräver dispens

Hur mycket snö tål vi att se omkring oss? För att få tippa den bruna sörjan i älven krävs dispens.

Sedan den första snön föll förra året och blev liggande har snöröjarna haft fullt upp. På större vägar och i centrala delar av Göteborg är den mesta snön plogad åt sidan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det betyder stora snöhögar lite överallt, som bland annat upptar p-platser.

- Snöhögarna ligger framför allt på våra trafikområden, på trottoarer och i gathörn. Vi har tagit bort den från trafikfarliga platser och där den skymmer, säger Andreas Mossberg, ansvarig på trafikkontoret för hur de 67 miljoner normalvintern kostar ska användas.

Det är han som fattar beslut om hur mycket snö som ska forslas bort. Men han anser det inte rimligt att få väck all snö. Det handlar om hur mycket pengar det får kosta och vad miljön tål i form av transporter.

Än så länge tippas den skitiga snön på flera tippar. En i Gamlestan, en stor åt väster, två på Hisingen och tre helt nyanlagda tippar. På sikt måste kanske även älven användas, men för det krävs dispens från Naturvårdsverket.

- Vi ska lämna in en ansökan och samordna detta med Stockholms trafikkontor. Vi måste redovisa platser, hur stora mängder och vilka ämnen som ingår i snön, säger Andreas Mossberg.

Just nu väntar han på provsvar från snömassorna. De kan innehålla olika mängder av salt, flis, sand och rester från bromsbelägg, asfalt och däck.

Men vad kostar det egentligen att skotta bort snön?

- Det beror på hur man räknar. Ett enkelt sätt är att säga att det kostar ungefär tre gånger så mycket att få bort snön, som att ploga en gata, höftar Andreas Mossberg.

För att en gata ska bli snöfri krävs två till tre drag med traktorplog, som kostar cirka 650 kronor i timmen. En normalgata på cirka fyra kilometer tar runt en timme att ploga, om det inte finns försvårande gång- och cykelbanor att ta hänsyn till.

- Bilar som står kvar trots p-förbud betyder mycket sämre resultat för oss.

Bortforsling av snömassor tar ungefär dubbelt så lång tid som att bara ploga en gata. Till de 650 kronorna får man då lägga en lastbil som kostar 700 kronor per timme och en lastmaskin 700 kronor, allt cirkapriser. Sen väntar älven.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.