Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Snön slår ut Västtrafiks väntetider

Västtrafiks så kallade realtidssystem har fått rejält på pälsen i snökaosets Göteborg. Nu gör företaget en pudel. - Något måste göras, säger trafikchefen.

Realtidssystemet innebär i korta drag att displayer vid hållplatserna informerar om hur många minuters väntetid det är tills nästa spårvagn eller buss är på ingång.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Problemet är att systemet styrs av fordonens gps-sändare. Och när fordon står helt still, som på tisdagen, så slår realtidssystemet om till den förprogrammerade tidtabellen.

- Det innebär förstås att resenärer står och väntar på en vagn eller buss som är inställd. Det har varit ett stort problem hela tisdagen, säger Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik.

Ett större antal läsare har hört av sig till GP och kommit med syrliga kommentarer kring realtidssystemet.

- Ynkligt av Västtrafik att "skylla på datasystemet", skriver en man i Bergsjön.

Han noterade att realtidsdisplayen vid hans hållplats mycket riktigt visade att busslinje 57 var inställd.

- Men det stod inget om att både spårvagn 7 och 11 då stod helt stilla. Jag såg folk gå till hållplatsen och sedan vända hem igen.

Mikael Olsson förstår frustrationen.

- Något måste göras. Dagens system sänder fel signaler när det blir kaos i kollektivtrafiken. Vi tar till oss kritiken, säger han.

Trafikchefen skisserar två lösningar.

- Antingen släcker vi ned systemet helt när det blir sådana här stora problem eller så får titta på om vi kan göra något med systemet rent tekniskt. Det måste framgå att en tur är inställd.

Under tisdagsförmiddagen stod all spårvagnstrafik stilla i Göteborg. Vidare drabbades över 40 busslinjer av inställda turer och stora förseningar.

- Trycket på oss har varit enormt. Belastningen har varit mycket stor via våra telefoner, på vår hemsida och på reseplaneraren. Det har inte varit så här illa sedan snöstormen 1995, säger Mikael Olsson.

Till nästa gång Göteborg snöar igen hoppas Olsson att stadens resenärer ska slippa att bli irriterade över felaktiga ankomsttider i kollektivtrafiken.

- Vi ska sätta oss ned nu och se hur vi ska lösa det här så bra som möjligt, lovar han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.