Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
998266.jpg

På Gamla Böneredsvägen har trafiken under morgontimmarna nästan fördubblats sedan trängselskatten infördes. Bild: Bild: Kent Hallgren

Smitvägarna kan bli dödsfällor

Göteborg Vid betalstationerna minskar trafiken. Men på smitvägarna skapas nya dödsfällor. - Man får kasta sig av vägen när bilisterna blåser förbi, säger Kristina Lindström som bor vid Gamla Böneredsvägen väster om Hisings-Kärra.

Hon har bott vid den slingriga vägen i många år och rastar oftast hunden under en promenad på vägen. Den sträcker sig från Kärra i sydvästlig riktning, till Albatross golfbana. Därifrån går det att köra vidare inåt Hisingen, till exempel via Lillhags- eller Tuvevägen. Och tvärtom, förstås.

- Förr var det inga problem, det kom sällan några bilar och de som körde bodde längs vägen. Nu är det tät trafik och nästan omöjligt att backa ut bilen från tomten, säger Kristina Lindström.

- Det värsta är att många kör väldigt snabbt på den smala och krokiga vägen, de hinner väl knappt se mig eller hunden när de blåser förbi.

Pia Jigberg, som bor nedanför Gamla Böneredsvägens branta backe, ägnar hela dagarna åt hundvård. Och hon är lika kritisk.

- Någon måste ha en skruv lös, säger hon. Förr eller senare inträffar en olycka på vägen, häromdagen hamnade en flicka som cyklade i diket men hon klarade sig oskadd.

Pia Jigberg tror att den våldsamma ökningen av trafiken beror på betalstationen på Tagenevägen.

- Många som bor i Backa och skall till Kärra eller Kungälv tar den här vägen nu när de tvingas betala för att använda E6 eller Tagenevägen.

Men den ökade trafiken på Gamla Böneredsvägen - enligt senaste uppgifter från 1 000 till 1 700 fordon per dygn - föranleder inga snabba åtgärder.

- Vi väntar och ser, säger Anders Roth, miljöchef på trafikkontoret i Göteborg. De ökningar vi sett hittills är inte större än de vi räknade med. Blir det inte mer trafik finns det nog ingen anledning att reagera.

Enligt de prognoser som Trafikverket och trafikkontoret i Göteborg utarbetade i höstas skulle trafiken på Norrleden öka kraftigt mellan Klareberg och korsningen med Tuvevägen. Ökningen skulle bli nästan lika stor på Tuvevägen.

- Trafikökningarna är som förväntat, säger Ulla-Stina Ingemarsson, trafikanalytiker på Trafikverket. Norrleden och Hisingsleden är säkra vägar med hög kapacitet som tål mer trafik.

Om trafiken ökar ytterligare kan det bli aktuellt att bygga om korsningen mellan Hisingsleden och Tuvevägen så att kapaciteten för svängande trafik ökas.

- Det finns pengar reserverade i Västsvenska paketet för den typen av åtgärder, säger Per Lindholm på Trafikverket.

Trafiken på Landvettervägen har ökat med 31 procent. I december blir en ny anslutning till riksväg 40, Bårhultsmotet väster om Landvetter, klar.

Bårhultsmotet kommer att avlasta Nya Öjersjövägen där trafiken också har ökat kraftigt den senaste veckan.

Biltrafiken genom Pixbo har ökat eftersom många bilister undviker Kallebäcksmotet för resor mellan E6 och R40.

- Det sprids desinformation om Kallebäcksmotet, säger Per Lindholm. Många har lurats att tro att de betalar trängselskatt när de kör mellan E6 och riksväg 40 i Kallebäck, men så är det ju inte, det finns inga betalstationer på anslutningsvägarna.

På motsvarande sätt går det att köra mellan E20 och E45 via Partihallsförbindelsen, Röde orm, utan att betala trängselskatt.

Tunneln för fotgängare och cyklister under E6 mellan Karlfeldtsgatan i Jakobsdal och Sofierogatan vid Liseberg spärrades med betonggrisar redan i måndags sedan polisen larmats om att flera bilister använde gång- och cykelbanan som smitväg.

Gång- och cykelbanan vid Mossebergsskolan i Guldheden och GC-banan vid Glasmästaregatan i Krokslätt har också blockerats för biltrafik.

- Vi har beredskap för liknande avspärrningar om vi upptäcker fler sådana konstigheter, säger Anders Roth på trafikkontoret.

- De som kör bil på en cykelbana riskerar att fällas för vårdlöshet i trafik och bli av med körkortet.

Bild - 2
Bild - 3
Mest läst