Arkivbild.
Arkivbild.

Smink och doft ofta billigare på nätet

ANNONS
|

Kosmetikföretagen är stora vinnare i e-handeln. För varje år norpar de åt sig ytterligare en bit av marknaden på bekostnad av lokala handlare och taxfreebutiker. Under förra året hade de fem mest kända webbföretagen, tillsammans, en nettovinst på över 400 miljoner kronor.

– Vi har vuxit långsamt. Och det är egentligen först under de senaste två åren som det har tagit fart ordentligt, säger Per Ejerhed på Parfym.se.

I KONSUMENTREDAKTIONENS prisjämförelse över smink och dofter på nätet håller Parfym.se, generellt sett, lägre priser på parfym än samtliga av sina konkurrenter. Dam- och herrdofterna ligger, till och med, en bra bit under de skattefria köpen på flyget.

ANNONS

Hur är det möjligt att hålla så låga priser?

– Prisbilden på parfym är skev i Europa, och de svenska standardpriserna ligger ett par hundra kronor över priserna i andra länder. Vi importerar, helt enkelt, från platser där det är billigare, förklarar Per Ejerhed.

Dessutom är näthandeln en personalsnål verksamhet, tillägger han. Där parfymdiskarna på Åhléns och NK är bemannade vid varje disk, kräver webbutikerna bara några få personer som packar varorna på lagret.

– Vi säljer till exempel sällan nyheter, eftersom kunderna inte kan prova dofterna. Utan det är framförallt klassikerna som går åt.

Priserna är ibland så låga, att man misstänker fejk?

– Jag har aldrig hört talas om att något svenskt företag som säljer oäkta skönhetsprodukter. Jag tror faktiskt inte att det finns. Alla värnar för mycket om sina varumärken, för att ta en sådan risk.

PER EJERHED STARTADE Parfym.se för nio år sedan som ett skolprojekt i gymnasiet. Då var han mest intresserad av att utveckla själva e-handeln och att det blev kosmetika var mest en slump.

Men sedan dess har efterfrågan vuxit och den ekonomiska kurvan strävat uppåt, sakta men säkert. I dagsläget har Parfym.se över tusen olika dofter i sitt lager från över hundra märken, berättar han.

ANNONS

– Vi har ökat med 60 procent under det senaste året och har nu en omsättning på 80 miljoner kronor. Och inom fem år kommer marknaden se ännu bättre ut, säger han med övertygelse.

E-MOGNADEN HOS SVENSKA konsumenter är stor, och näthandeln växer så det knakar. Per Ejerhed tror att det nu äntligen har sjunkit in hos konsumenterna att det går utmärkt att handla parfym och kosmetika på nätet. Sortimentet är stort och priserna attraktiva.

– För bara ett par år sen hade folk inte ens hört talas om att det gick att köpa favoritparfymen i en webbutik. Nu har man fått upp ögonen för oss, säger han.

När Konsumentredaktionen jämförde priserna i e-butikerna med priserna i en fysisk butik, i detta fall Åhléns i Nordstan i Göteborg, visar det sig att den butiken har det högsta priset på nästan alla jämförda varor. Men här får kunden service och rådgivning.

Fakta: Surfa runt

De olika webbutikerna har många skilda märken. Det du inte hittar hos den ena, finns garanterat i den andra.

De märken som finns med i prisjämförelsen är valda, i första hand, utifrån att de ska finnas i så många butiker som möjligt.

Taxfreepriserna är hämtade ur resebolagens kataloger.

ANNONS
ANNONS