Inte mycket synligt återstår av Tankastationen, men under mark återstår en hel del innan tappen är helt borta.
Inte mycket synligt återstår av Tankastationen, men under mark återstår en hel del innan tappen är helt borta.

Sluttankat på central tapp

ANNONS
|

Av de tre svampliknande skärmtaken återstår inte mer än några sorterade plockepinn-högar. Bensin- och dieselpumparna är lika obrukbara de.

Sedan i påskas är Tankastationen vid Pusterviksplatsen bara att glömma för bilister med sinande bränsletankar.

– Vi hyrde av OKQ8 och vi har blivit gemensamt uppsagda av Göteborgs stad, som äger tomten, säger Hugo Stakkestad, ansvarig för drivmedel på Bilia.

Anledningen är den planerade gångbron som ska binda ihop Haga med Rosenlund. Byggstart är planerad till senare i år och bron väntas bli den första i Sverige i materialet fiberförstärkt polymer (FRP), som annars används i exempelvis båtar och vindkraftverk.

ANNONS

Tappen trängs således undan av bron men troligen hade Västlänken förr eller senare tvingat bort bensinstationen med tillhörande, nedgrävda cisterner.

Hugo Stakkestad säger att Bilia gärna hade drivit vidare Tankastationen i centrum.

– Vi hade absolut velat vara kvar, det finns knappt någon mer station i centrala Göteborg. Men nu blir det inte så.

Det uppsagda arrendet löper ut vid halvårsskiftet och då ska också Bilia och OKQ8 ha återställt marken.

– För att hinna plocka upp och göra i ordning med cisterner och annat så stängde vi stationen i påskas, säger Hugo Stakkestad.

I måndags drog rivningen i gång. Företaget RGS90 sköter nedmonteringen och markmiljötekniker Nicklas Svensson tror att arbetet kan ta mellan två och fyra veckor.

– Det beror helt på hur föroreningssituationen ser ut på platsen. Men om två veckor tror jag att vi vet hur arbetskrävande arbetet blir. I veckan har vi rivit skärmtaken och tömt tankarna, och på måndag ska vi gräva så att vi kan gå ner i och göra rent tankar och rörledningar, säger Nicklas Svensson.

ANNONS