Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Slutreplik: Stadens utveckling kräver mer än bilar

Vägvalet menar i en replik att Gröna Bilister inte ensidigt talar för bilen och bilisterna. Vägvalet har rätt, vi är mer mångsidiga än så, skriver Jakob Lagercrantz, ordförande Gröna Bilister.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

När Gröna Bilister bildades 1994 var det för att driva på miljöomställningen av vårt resande. Ett steg i det arbetet har varit att driva på miljöutvecklingen av fordon, och många gånger har vi blivit påhoppade som orealistiska och visionära. Men det är våra prognoser som slagit in, och miljöutvecklingen av fordon har överträffat bilindustrins egna experters förväntningar. Det behövs att någon sticker ut hakan och säger det självklara när det gäller dagens transporter.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vår debattartikel i GP handlar om att stadens utveckling kräver att vi ser över hur vi färdas. Skall Göteborg vara fortsatt attraktivt, och skall godset ha en chans att komma fram, måste vägarna frikopplas från de som inte måste ta bilen. På detta sätt skapas utrymme för de som kräver bilen i sin dagliga verksamhet.

Ser man på de städer där trängselavgifter eller skatter införts så har det blivit lyckat, i motsats till magreaktionen hos många boende. I Stockholm är 65 procent nöjda med trängselskatten. Men visst var motståndet både högljutt och brett innan den infördes.

Viktigt med större ambitioner

De politiker som väljer att gå andra vägar än att lyssna på Vägvalet har större ambitioner för staden. Det handlar om att skapa förutsättningar för att Göteborg skall behålla och utveckla sin attraktivitet för boende och företag.

Trängseln är ett av de stora hoten mot de stora städerna i Europa, ja världen över. I många stora städer går det inte längre att ta bilen till jobbet – det tar för lång tid. Så varför inte ta tag i denna fråga nu och forma den moderna staden när tillfälle ges och modern teknik skapar möjligheter till alternativa sätt att resa.

Vägvalet har tagit en populär och aktuell konfliktfråga och skapat ett parti kring detta. De fastnar tyvärr i enfrågeperspektivet och missar att se till stadens utveckling. Här är experterna eniga – vi måste få en utveckling där biltrafiken balanseras av alternativ på ett sätt som gynnar staden långsiktigt.

Vägvalets ledning är orolig för att jag inte skall finna någon personal på akuten om jag tvingas åka dit. Jag tror risken är betydligt större att en ambulans fastnar i köerna i Tingstadstunneln. Det vill jag undvika.

Jakob Lagercrantz

ordförande Gröna Bilister