Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Broschyren ”Nya vägvanor” som nyligen damp ned i brevlådan hos hushållen i Västsverige skönmålar verkligheten, skriver debattörerna.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Sluta skönmåla infrastrukturpaketet

Invånarna förväntar sig neutral och saklig information om Västsvenska infrastrukturpaketet. Men i stället distribueras nu en propagandabroschyr. Det duger inte att skönmåla verkligheten, skriver bland andra Theo Papaioannou (VV).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

”Det finns 46 mil cykelbanor i Göteborg. Men inte så många cyklister.” Så står i det i broschyren ”Nya vägvanor” som nyligen damp ned i brevlådan hos hushållen i Västsverige. Alla kan räkna ut varför cyklisterna är relativt få: Kallt väder halva året, kuperad stad, resmål som ligger miltals bort, komfort, få och höga broar över Göta Älv, tidsaspekter, med mera.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det senaste året har befolkningen översköljts av mer eller mindre vinklad information kring det Västsvenska infrastrukturpaketet. Det har till exempel skett genom den skattefinansierade tidningen Regionmagasinet, broschyren ”Den livliga staden” och i annonser i dagspressen eller på hållplatserna.

Gemensamt för alla dessa är att man skönmålar verkligheten. De positiva åtgärderna lyfts fram och de impopulära eller negativa sidorna nämns i bisatser eller oftast inte alls. Medborgarna får sig serverade ett antal ”måsten” som man gör bäst i att inte ifrågasätta. De kommande förändringarna i resandet beskrivs endast i positiva ordalag, trots att många tvärt om kommer att drabbas av högre kostnader och/eller längre restid. Att allt detta är en del av en utstuderad och medveten kampanj är inte svårt att begripa. Men är den framgångsrik?

Slöseri med skattemedel

Nuförtiden är medborgarna mer insatta och välinformerade än någonsin tidigare, bland annat tack vare tillgången till information via Internet. Det sista folk då behöver är att myndigheterna i olika sammanhang påpekar hur dumma val vi gjort hittills och att vi snarast bör sluta tänka själva. Att vi dessutom tvingas betala för att bli upplysta om självklarheter som att Göteborg har ”oräkneliga bussar och spårvagnar att välja mellan” eller att en sträcka på ”två kilometer är gångavstånd” är minst sagt ett slöseri med skattemedel.

Informera gärna om positiva satsningar som lånesystemet med cyklar (Styr & Ställ) eller när man förbättrar kollektivtrafiken. Invånarna förväntar sig neutral och saklig information om sådant. Men i stället går man till överdrift och kallar bilen nedsättande för ”ett ton plåt”. När svenska bilfabriker hotas av nedläggning skrivs sida upp och ned om detta och företrädare för olika politiska partier försöker febrilt avhjälpa. Men i bilstaden Göteborg är bilarna bara plåtlådor! Det är en skymf mot alla som fortfarande jobbar inom fordonsindustrin i Göteborg.

Vi inom Vägvalet tror att människor själva är bäst lämpade att fatta kloka beslut om sin egen vardag. Varken politiker, tjänstemän eller myndigheter vet vad som passar den enskilde personen bäst. Men det är precis det man försöker få det till när man i svepande ordalag ger sken av att det som passar vissa också måste kunna passa alla. Sådan är inte verkligheten.

Regional skattehöjning väntar

Till övriga lokala partier ställer vi frågan om i vilken valrörelse de gick ut till väljarna och sökte stöd för den förändring som de nu försöker pracka på medborgarna? Med undantag för MP och möjligen V kan vi inte på påminna oss att man före valet berättade att man skulle strypa biltrafiken och på så sätt skapa beskattningsbar trängsel? Inte ett ord sades heller om att den planerade fördubblingen av kollektivtrafiken fram till år 2025 kommer att leda till en regional skattehöjning med mellan en till två kronor. I stället utlovades en utredning om enhetstaxa för kollektivtrafiken. Men efter valet höjdes taxorna inom kollektivtrafiken som vanligt. Denna gång med förklaringen att resandet hade ökat. Enhetstaxan förpassades till kyrkogården för svikna vallöften, där den trängs med löften om folkomröstning om trängselskatten, fler sagostunder och ökat bostadsbyggande.

Theo Papaioannou (VV)

partiledare Vägvalet

Håkan Andersson (VV)

partisekreterare Vägvalet

Tom Heyman (VV)

vice partiledare Vägvalet