Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Sluta älta beslutet om Västlänken!

Varför fortsätter företrädare för Vägvalet att älta beslutet om Västlänken och eventuella oenigheter i partierna? Beslutet är fattat och nu behöver vi samla kraft för ett vackrare Göteborg och ett Västsverige med ökad konkurrenskraft, skriver Kristina Jonäng (C).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Theo Papaioannou och Tom Heyman från Vägvalet fortsätter att älta beslutet om Västsvenska paketet och Västlänken. Styrgruppen för Västsvenska paketet redogjorde nyligen på denna debattsida för bakgrunden och motiven till Västlänken på ett utmärkt sätt medan Vägvalet fortsätter med sin destruktiva linje.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Visst kan det finnas oenigheter inom partierna vad gäller Västlänken, men den stora oenigheten handlar inte om ett ja eller nej till Västlänken utan om ett ja eller nej till nya infrastruktursatsningar i Västsverige.

Om ett stort antal debattörer lägger kraft på att vara emot redan fattade beslut kan regeringen med ett klubbslag flytta resurser från Västsverige till andra delar av Sverige. Internt käbbel i Västsverige har varit en av orsakerna till att vår region halkat efter i fråga om resurser till infrastruktur. Äventyra inte den anda av samstämmighet som finns i Västsverige kring behovet av vägar, järnvägar och övrig infrastruktur!

Just nu står vi inför en ny planeringsomgång där järnvägssatsningar mellan Göteborg-Borås samt mellan Trollhättan – Halden står på dagordningen. Dessa satsningar förutsätter att Västsvenska paketet inklusive Västlänken fullföljs.

Unik satsning

Västsvenska paketet med satsningar på väg, järnväg och kollektivtrafik är en helt unik satsning, son aldrig hade tillkommit utan kraftansträngningar från ett stort antal partier på alla nivåer. Vägvalet behöver inte tveka var Centerpartiet står i frågan. Västra Götalandsregionen styrdes av Kent Johansson (C) när avgörande beslut togs och infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) föredrog ärendet vid regeringsbeslutet.

Vi är många som ser fram emot ett vackrare Göteborg utan köer, buller och utsläpp.  Med Västlänken kan hela Västsverige ta nya kliv för tillväxt och nya jobb. Västsverige blir därmed en viktigare del av Köpenhamn – Oslo – regionen med hållbara transporter i  fokus. Sätt inte käppar i det hjulet!

Kristina Jonäng (C)

gruppledare, Västra Götalandsregionen

Mest läst