Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
webb rea

På torsdagen lägger Lindex, som den sista av de stora klädkedjorna, fram sitt bokslut. Bild: Pi Frisk

Slut med ständiga reor i klädhandeln

Ekonomi Med Lindex bokslut på torsdagen får vi facit på hur det gått för de stora noterade modekedjorna 2015. Men räkna med färre reor framöver. Det har branschen kommit överens om.

Modekedjan H&M fortsätter att segla fram i ensamt majestät som Sveriges klädkung med vinster före skatt på över 25 miljarder kronor, år efter år.

Lika framgångsrika är inte de västsvenska klädkedjorna Kappahl, Lindex och Gina Tricot, som i flera år kämpat med försämrade resultat och i Gina Tricots fall förluster.

Men enligt Svensk Handels pinfärska stilanalys var 2015 det bästa året för detaljhandeln sedan finanskrisen, och klädhandeln hade en tillväxt på över 2 procent.

– Förra året var det första året på väldigt länge som klädförsäljningen ökade. Under de senaste sex, sju åren har det varit en dålig utveckling i modebranschen och lönsamheten har krympt rejält, säger Mikael Sandström, vd för Sandströms och ordförande i Svensk Handel Stil.

Göteborgska Kappahl kämpade i fjol med försämrat resultat, börsras och en vd som fick respass med omedelbar verkan förra sommaren. Nya vd:n Danny Feltmann Espersen tog över i december och i för första kvartalet i år visade man ett ökat rörelseresultat på 22 procent och ett klart förbättrat kassaflöde.

Gina Tricot, som inte är börsnoterat, har redovisat röda mångmiljonförluster före skatt, så långt tillbaka som 2011. 2014 gick riskkapitalbolaget Nordic Capital majoriteten in i klädkedjan. Grundarfamiljen Appelqvist är kvar i bolaget och Lindex förre vd, Göran Bille tog över rodret.

Lindex som legat på en stabil omsättning på över tre miljarder kronor årligen och vinst före skatt på långt över 300 miljoner kronor i nära ett halvt årtionde, gjorde ett försämrat resultat i fjol på över 70 miljoner kronor.

På torsdagen får vi veta om det skett en uppryckning.

– Lindex har haft en bra utveckling under den nya vd:n och koncernchefen Ingvar Larsson och har en förnuftig ägare i Stockmann som släppt mycket av beslutskraften till Lindex. Samtidigt har de monterat ner sin Rysslandsverksamhet på ett bra sätt och jag tror Lindex kommer att visa ganska bra siffror. Det är väldigt välskött, säger Mikael Sandström.

Både börsanalytiker och Svensk Handel stil har kunnat konstatera att luften gick ur modebranschen i samband med finanskrisen och att man inte lyckats ta sig tillbaka till samma höga nivåer som då.

– Volymerna har gått ner rejält och det har medfört att vi har haft lite för mycket varor i handeln, vilket gjort att vi varit tvungna att göra oplanerade priskampanjer. Det har i sin tur minskat lönsamheten. Det har man kunnat se hos Kappahl, där man nu sagt att man ska minska ner detta och satsa mer på lönsamhet än marknadsandelar. Så tror jag att de allra flesta resonerar i dag, säger Mikael Sandström.

Branschens generella problem har varit att det har varit alldeles för mycket reor för att upprätthålla volymerna. Hela tiden. Men från Svensk Handel Stil vill man nu förändra attityden till just reor.

– Vi har ju gått ut med en rekommendation att vi bara ska använda oss av rea-begreppet fyra gånger om året. Och det har Konsumentombudsmannen berömt oss för. De ska vara vid säsongsavslutningarna och under en kortare tid i mellansäsongsreorna. Därför försöker vi undvika ordet rea framöver, säger han.

Ett annat skäl som angivits för vikande lönsamhet är att modegraden varit för låg och att det krävs nyheter som driver handeln.

– Under de närmaste åren tror jag att vi kommer att få se ganska stora förändringar när det gäller material inom kläder i allmänhet där vi kommer att försöka hitta andra material än bomull och ylle. Vi kommer att få se mycket nya material från skogen, där vi går från träd till tråd, säger Mikael Sandström.

Mest läst