Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Visionen med slussen är att lösa logistikproblem för sjöfart och flytta trafiken från järnvägar och vägar till vattnet. Bild: Bild: Gothenburg Sluls Group/Sting.nu.

Sluss kan sänka fartyg under nya bron

Göteborg En sluss under den nya Göta älvbron i Göteborg kan bli verklighet till år 2020. Visionen är att flytta mer transporttrafik från vägarna till sjöfarten för att låta näringslivet fortsätta att växa.

Gothenburg Sluls Group driver projektet "Sluls", ett holländskt ord som står för inverterad eller negativ sluss. Tanken är att bygga en sluss under den nya Göta älvbron för att kunna sänka fartygen under bron.

– Slussen skulle öppna upp för en kraftigt ökad sjöfart. Man kör i dag till exempel inte container på Göta älv eller i Vänern, allt går via järnväg och väg och de är överbelastade med godstrafik, vilket leder till förseningar. I övriga Europa jobbar man aktivt för att öppna upp för kanaltrafik, säger Fredrik Stigebrandt, vd för Gothenburg Sluls Group.

Han hänvisar till EU:s IWW-avtal (Inland Water Way), som Sverige undertecknat och som träder i kraft i september. Avtalet syftar till att flytta över transportmöjligheterna från vägarna till sjöfarten.

Göta Älvbron byggdes 1936 och har ett bäst före datum år 2020. Detaljerna kring den nya bron, som kommer att behöva byggas, har diskuterats länge. Förslaget som just nu ligger hos mark- och miljödomstolen är att bygga en 13 meter hög Göta älvbro, till skillnad från dagens 19,5 meter.

Slussbygge

Tanken om ett kompletterande slussbygge har drivits av Yahya Can sedan december 2012. Personerna bakom idén menar att vattenflödet i älven inte kommer att påverkas.

– Det påverkas inte alls. Ur ett miljöperspektiv är det smartare att frakta med båt. De miljöskadliga utsläppen är mycket mindre och en båt tar exempelvis fler containrar, säger Stefan Andtbacka, kommunikatör.

Bygget skulle kosta mellan 1,5 och 2 miljarder kronor.

– Det kommer att vara värt det om man tittar på hur mycket näringslivet i Värmland kommer att förlora på situationen i Göteborg om vi inte gör någonting. Det blir en trafikpropp. Lastbils- och godstågstrafiken är nära maximalt utnyttjande. Sjötrafiken måste ha tillräckligt goda villkor att köra under bron. Annars blir det svårt för näringslivet att växa när det blir högkonjunktur, säger Stefan Andtbacka.

Beslutet om den nya bron ligger nu hos mark- och miljödomstolen som kommer att fatta beslut under kvartal tre år 2014.

Mest läst