Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Arkivbild: Lars Lindqvist / SvD / SCANPIX

Skolor bryter mot lagen

Debatt Hälften av landets elever har inte tillgång till ett bemannat skolbibliotek. Följ lagen och inse vikten av att eleverna utvecklar ett rikt språk, skriver Börje Ehrstrand.

Enligt skolbibliotekslagen 2011 skall alla elever ha tillgång till ett skolbibliotek. 210 000 elever saknar skolbibliotek på den skola där de går. (Rapporten skolbibliotek 2012)

Alla lärare och rektorer vet vikten av att ha ett välrustat öppet skolbibliotek. En skolbibliotekarie som tillsammans med läraren inspirerar och stimulerar eleven till läsning tidigt är en grundförutsättning för elevens skolframgång i alla ämnen.

Nyckeln till framgång är ett rikt språk. Genvägen till ett rikt språk är läsning av många böcker tidigt. Läsplattor, mobiler och datorer är tekniska hjälpmedel som kan stödja läsintresset. Ett rikt språk är förutsättningen för att kunna frigöra kreativiteten och sätta ord på tankar, drömmar, önskningar och visioner.

Elevernas språk och kommunikationsförmågan i dag är grundbulten för att de som vuxna i framtiden skall kunna utveckla och stärka vårt kunskaps- kommunikations- och innovationssamhälle.

Många uppgifter

Sverige ligger i dag i topp i världen när det gäller innovation och nytänkande. Hur kan vi stärka den positionen och återta ställningen som ledande kunskapsnation?

Kommunerna kan börja med att följa skolbibliotekslagen. Se till att alla skolor i Sverige har välrustade skolbibliotek mitt i skolan. Rektorerna bör anställa kompetenta skolbibliotekarier och bibliotekspedagoger som håller biblioteket öppet hela dagen. Bibliotekarier bör tillsammans med lärarna ordna läsdagar, läsveckor, skrivartävlingar och prisutdelningar. Framgångsrika författare och journalister skall alltid välkomnas i skolbiblioteket som självklara förebilder för eleverna inom kommunikation och språk.

Börje Ehrstrand

rektor vid Askeby- Rinkebyskolan 1989-2012, ledamot i Läsrörelsens läsråd

Bild - 2
Mest läst