Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Skippa den dyra skräpmaten

    Det är gott och enkelt - men dyrt och onyttigt. Dra ned en smula på skräpet som du sätter i dig, och slå två flugor i en smäll. Du får bättre hälsa och samtidigt mer pengar i plånboken.

    Du köper den där bullen eller godispåsen när sötsuget sätter in, nästan utan att tänka på det. Snusdosan slinker ned i korgen vid varje mathandling och på systemet blir det en bag-in-box, i stället för en flaska.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Är det kallt ute, tar du bilen till jobbet fast du kunde cykla och på lunchen äter du hämtpizza - det går ju så fort.

    Känner du igen dig? I så fall är du inte ensam. Vi är många som har svårt att stå emot lättköpta frestelser. Men det sätter sina spår, på hälsan och även i plånboken.

    Liten skala

    Varför inte låta pengarna styra fler av dina val, så får du en slant över till annat roligt samtidigt som du lever en smula hälsosammare? Ta några små steg i rätt riktning, i längden ger det stora resultat.

    Maten är kanske det första vi tänker på så här års, efter alla storhelger. Tidningarna är proppfulla med tips på billig vardagsmat. Ta till dig råden och använd dem året runt.

    Spara nyttigt

    Nyttig mat är nämligen inte dyr - även om många tror det.

    - Nej, tvärtom, och lågprismat är lika näringsrik och säker som normalprismat - det visar våra undersökningar. Faktum är att människor i fattiga länder ofta äter nyttigare än vad vi gör i västvärlden med allt vårt överflöd, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket.

    Hon har hjälpt oss att räkna ut hur mycket energi och näring vi får i oss av att äta äpplen och chips för en och samma summa, 20 kronor. Det räcker till ett kilo äpplen men bara 300 gram chips, redan där sparar du pengar.

    Hela behovet

    Äter du hela kilot äpplen ger det drygt en femtedel av dagsbehovet av energi. Chipsen, som bara väger en tredjedel, ger över tre femtedelar av energibehovet och mer än hela dagsbehovet av fett. Äpplena ger nästan inget fett alls, men mättar mycket bättre.

    Sett till näringen ger äpplena vitamin C så att det räcker för mer än en och en halv dag, medan chipsen ger två femtedelar av dagsbehovet.

    - Då är äpplen ändå inga vitaminbomber jämfört med en del annan frukt. Men en färsk studie bekräftar att äpplen och päron är väldigt bra för att motverka hjärt- och kärlsjukdomar, säger Åsa Brugård Konde.

    Följ listan

    Så börja ditt nya liv i matbutiken, det behöver inte vara så svårt att lära om. Gör en handlingslista och följ den, så blir valen nyttiga och billiga - läs fler tips härintill.

    Köp bara det du bestämt dig för och inget annat. Att köpa för mycket mat är annars rätt vanligt och det blir både dyrt och tär på miljön.

    Fakta: Nytt(igt) pengasmart liv? Börja med maten!

    +Mer näring för pengarna är ett gott skäl till att välja frukt framför godis och chips, åtminstone några gånger i månaden. Ta lösgodis, det kostar omkring 70 kronor per kilo, jämfört med äpplen eller apelsiner för 20 kronor kilot. I godiset finns konstgjorda färg- och smakämnen och mycket socker, så du köper dålig hälsa till ett högt pris. Frukten blir du mätt av och den innehåller antioxidanter, fibrer och annat nyttigt.

    +Grönsaker och rotfrukter är nyttiga val. Morötter, kålrötter och liknande är alltid prisvärda. Titta efter grönt som är i säsong.

    +Att välja bort köttet då och då är bra för plånboken - och miljön. Lägg till bönor och linser - de är billiga - så får du i dig proteinet ändå. Varför inte äta falafel, kikärtsbullar, någon gång i stället för köttbullar?

    +Nyckelhålsmärkt är nyttigt, men det är i vissa fall lite dyrare än icke nyckelhålsmärkt. (TT Spektra)

    ...och fler nyttiga val som sparar pengar

    + Ställ bilen. Om du kan gå eller cykla dit du ska, så sparar du både pengar och miljö, och får bättre kondition. Ett annat alternativ är att samåka. Hur dyrt det är att köra beror på typ av bil, årsmodell, motor, körstil med mera. Räkna med 20 kronor milen och uppåt. Kallstarter gör det ännu dyrare och mer miljöfarligt. Minska med 10 mils körning i månaden och spara 200 till 500 kronor per månad och flera tusenlappar på ett år.

    + Fimpa oftare. Köper du ett paket cigaretter varannan dag kostar det dig över 9 000 kronor per år. Halvera och du sparar hälsan och över 4 500 kronor. Snus, tre dosor i veckan, kostar omkring 8 500 kronor per år, om man använder vanligt lössnus. Minska till hälften och du kan spara över 4 000 spänn.

    + Alkoholen. Köper du en flaska vin i veckan kostar det omkring 80 kronor, eller cirka 4 000 kronor på ett år. Halvera och spara 2 000 kronor.

    + Färre uteluncher. Det är trevligt att äta ute men du behöver inte göra det varje dag. Ta med matlåda så får du godare, nyttigare och billigare mat - om du är en hygglig kock. En utelunch kostar omkring 80 kronor eller mer, köper du låda i affären som du mikrar kostar den cirka 30 kronor för en portion, och lagar du själv kan du klara dig med omkring en tia. Spara 70 kronor varje gång du äter matlåda i stället för ute. Två gånger i veckan blir det över 6 000 kronor på ett år. (TT Spektra)

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.