Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Tillbaka till Göteborgs-Posten Tillbaka till Göteborgs-Posten

Skärgårdens norra öar: 10 outforskade pärlor

Följ med på båtluff med cykel, bara några vågskvalp från Göteborg.

Fortsätt

Följ med på båtluff med cykel, bara några vågskvalp från Göteborg.

När den svenska sommaren levererar finns våra vykortsdrömmar alldeles runt hörnet. Ett par dagar som båtluffare och cyklist på de norra öarna i Göteborgs skärgård skulle visa sig vara den bästa idén sedan en kock i Hönö Klåva tog det briljanta beslutet att omsorgsfullt placera ut dill på restaurangens pizzor.

Styrsöbolaget kör turer från Stenpiren i centrala Göteborg till Hönö Klåva under sommaren.

När färjan lämnar Stenpiren i centrala Göteborg en tisdag klockan 10.00 är högsäsongen bara några dagar bort. De röda kranarna, Älvsborgsbron och den mäktiga hamnen – där ett av världens största containerfartyg just lastas av – är snart bakom oss, och kaffet har knappt hunnit bli ljummet innan vi siktar hamnen i Hönö Klåva.

DAG 1 – Cykel och båt till Rörö 

Två dagar på cykel och gratisfärjor väntar. Minneskortet på kameran är rensat. Sverige blir inte ljusare än så här och när landgången är nedfälld är det inte mer än hundra meter till Paolos cykel.
   

Italienaren, som hyr ut och reparerar cyklar av alla de slag, tar emot med ett leende. Han ställer nyfikna frågor om min vistelse på öarna och förklarar samtidigt att det är mycket nu.

– Jag var här till klockan tolv igår kväll. Men nu under sommaren är det bara att bita ihop, särskilt om man ska hinna se lite VM-fotboll, säger Roberto ”Paolo” Riveruzzi, och jag hinner precis bita mig i läppen för att undvika frågan om Italiens missade mästerskap.

Paolo har alltså mycket att göra. Men då har också de flesta av de knappt 13 000 året runt-boende i Öckerö kommun en cykel. Turismen har visserligen, sedan några år tillbaka, börjat att ta fart bland skärgårdens norra öar, men det kan bli bättre.

– Vi har fokus på att förlänga säsongerna. Skärgårdsmiljön med alla gamla bohuslänska byggen, de fina vandringsstigarna i naturreservaten och det faktum att restauranger, vandrarhem och butiker är öppna året om borde locka fler, säger Sandra Osberg, turismutvecklare i Öckerö kommun.

Cykelturen går norrut och man slås snabbt av hur snabbt det går att ta sig fram. Från södra Hönö, över broarna till Öckerö och sedan till Hälsö, hade gått att avverka på 20 minuter om det inte vore för att kameran måste fram med jämna mellanrum. För en barnfamilj hade cykelvägarna, som saknar branta backar på just denna sträcka, inte varit några större problem.

Varje ö här i norra skärgården är unik på sitt sätt.

Precis intill kajen på södra Hälsö är det dags för en lättare lunch. Den kombinerade kafé- och inredningsbutiken Evas på Hälsö har på menyn en fräsch melonsallad som en varm dag som denna känns som ett givet val. Intill sitter tre irländare med badskorna på. Tre öl står på bordet runt en karta och deras kajaker ligger vid bryggan en liten bit bort. När den värsta lunchrusningen är över slår sig Eva Andrén ner med en kopp kaffe. Hon är inte längre uppe i varv.

Eva Andrén driver Evas på Hälsö.

– Det går snabbt att känna lugnet här. Att sitta och titta på båtarna, det är avkoppling, säger hon och fortsätter:

– Varje ö här i norra skärgården är unik på sitt sätt. Många upplever att Hälsö verkligen är genuin. Har du varit vid de smala gränderna när man går mot det gamla varvsområdet än? frågar hon och jag svarar att det har jag inte men att jag hoppas hinna med det.

Eva tipsar även om en slinga man kan gå från hennes kafé, längs med vattnet och hela vägen upp mot Burö färjeläge. Plötsligt inser jag att jag borde haft lite bättre koll på när just färjan till Rörö går.

– Den går om en kvart, säger Eva. Men du hinner.

Jag trampar på över Hälsö men stressar i onödan. Det går fort att nå Burö färjeläge och jag hinner pusta ut innan den gula vägfärjan glider in mot land.

Det här sättet att transportera sig, oavsett om det är en ful och mer praktiskt lagd vägfärja, är fenomenalt. Förutom att gratis är gott så är utsikten mot Hyppeln och Knippla enastående på väg upp mot den nordligaste ön i skärgården.

Ö-humor.

På Rörö cyklar jag till det omtalade naturreservatet där pälsfår och islandshästar betar fritt. Ytan täcker två tredjedelar av ön och här blir stigarna stundtals lite tuffa för en treväxlad cykel med cykelkorg. På vägen håller jag på att styra rakt in i en flock mörkgrå får som vilar sig i skuggan, men när jag kommer fram till det vidsträckta klapperstensfältet är jag knockad. Här är man så ”ett med naturen” att inte ens det udda mötet med en ensam japan får mig att tappa fokus från horisonten och Marstrands fästning.

När dagen börjar bli kväll är jag åter tillbaka i Hönö Klåva hamn. Här ligger Tullhusets fisk- och skaldjursrestaurang med en fantastisk utsikt mot Vinga fyr. Hade det varit en mörkare del av året hade fyrens sken svept över byggnaden men just här och nu räcker solens allt mer orangea ton gott.  

Natten spenderas på Nimbusgården på Öckerö. Från huvudkudden ser jag småbåtar guppa. På de här små öarna är det verkligen aldrig långt till dofter av tång och saltvatten.

Knippla hamn.

DAG 2 – En tur till Knippla 

På en ljugarbänk intill en vitmålad träfasad på ön Knippla sitter öborna Johnny Larsson, Lasse Holländer och ”Plåtis”. De skvallrar om svunna tider och blickar ut över klippor och skär.

Foto: Jonas Ingman/Westsweden.com

Cykelturen över Öckerö och Hälsö, via ett morgondopp, och sedan vägfärjan från Burö färjeläge över till Källö-Knippla tog inte lång tid. Ändå hör det inte till vanligheterna att turister tar sig hit.

– Knipplebor är trivsamma och lätta att komma överens med. Man blir bättre mottagen här än på Öckerö, säger ”Plåtis”, eller Jan Englund som han egentligen heter, och ler lite lurigt.

– Det får gärna komma mer folk. Det är bara roligt. Det är viktigt med en bra sommar för att affärerna ska gå runt. Skolan finns inte kvar här på ön så här är inte mycket barn annars, säger Johnny.

Samtidigt, på den norra delen av Knippla, tar sig det turistande paret Tore och Käthe Wickerström fram på en av alla de naturstigar som gjort de norra öarna i Göteborgs skärgård till ett paradis för dem som vill uppleva svensk natur när den är som allra mest hänförande. Tore och Käthe har just haft en badvik helt för sig själva. De karaktäristiska runda klipporna går i vågor från parkbänken på utsiktsplatsen hela vägen ned till vattnet.

– Naturen här är jättefin och den är så lättillgänglig för oss göteborgare. Ändå är det här en plats vi ofta glömmer, säger Käthe och hennes man Tore fyller i:

– Det är som norra Bohuslän fast närmare. Det är väldigt fina bad, både här och på Rörö.

Tjolmens badplats på södra Hälsö passade perfekt för ett morgondopp.

Det har blivit hög tid att återvända till Hönö Klåva. På väg söderut passerar jag Havskatten, ett hotell och vandrarhem på norra Hönö. Jag har fått tips om att bo här nästa gång jag kommer till öarna och ägaren Svenne Hansson tar sig tid över en kopp kaffe.

– Turismen på de norra öarna började ta fart runt 2009, ungefär samtidigt som jag och min kollega började bygga upp Havskatten. Tidigare förvarade jag mina fiskeredskap här, berättar Svenne och nickar mot huvudbyggnaden.

Naturreservatet Ersdalen på nordvästra Hönö har blivit en populär plats för klättrare som sysslar med bouldering (klättring på klippblock).

Som före detta fiskare ser han fortfarande till att regelbundet komma ut på havet och han erbjuder fisketurer som en del i konceptet.

– Jag såg en potential och även om vi inte ligger mitt i smeten så är det bland annat nära till naturreservatet Ersdalen som är populärt bland utövare av bouldering (klättring på klippblock). Sedan kommer fågelskådarna när det blåser så det är perfekt.

Sandra Osberg, turismutvecklare Öckerö.

Efterfrågan på boenden har sakteliga börjat bli lite av ett angenämt problem för Öckerö kommun.

– Vi behöver fler boenden. Vi har ungefär 25 000 turistnätter i gästhamnarna per säsong och 20 000 på boendeanläggningarna. Så det har ökat, säger Sandra Osberg.

Det finns inga campingar på någon av öarna men däremot finns åtta olika ställplatser för husbilar och husvagnar, samtliga precis vid havet. Det är bara Kalvsund och Grötö som är bilfria.

Sandra Osberg är väldigt stolt över att öborna själva lägger ned mycket tid på att göra det fint för turisterna.

– Föreningslivet här är väldigt starkt. Sammanhållningen på framför allt Rörö, Knippla och Hyppeln är enorm. Här hjälper de varandra att bygga och hålla ordning på de fina vandringslederna.

Innan det är dags för mig att avsluta mina två dagar på de norra öarna i Göteborgs skärgård har jag blivit rekommenderad att prata med Bosse Johansson i Hönö Klåva hamn, en engagerad öbo utöver det vanliga som kör guidade båtturer runt öarna och ut till Vinga fyr. Bosse, som bott på ön i över 50 år, visar sig vara en levande historiebok och om man vill veta varför Napoleon inte tyckte om Fotö så är det honom man ska prata med.

– Jag kan även peka ut den exakta platsen där andra världskriget slutade. Ja, du ser förvånad ut, men allt jag pratar om har jag belägg för, säger han.

Jag kan även peka ut den exakta platsen där andra världskriget slutade. Ja, du ser förvånad ut, men allt jag pratar om har jag belägg för!

Men det är inte bara historia som ligger Bosse varmt om hjärtat. Under hans guidade turer tycker han att det är minst lika viktigt att berätta om hur livet på öarna ter sig i dag.

Hummertinorna på Hönö ligger redo inför september.

– Det där är viktiga bitar som man ofta annars glömmer. I Öckerö kommun är till exempel arbetslösheten lägre än en procent. Skolorna hamnar högt upp i rankingar och här finns runt 1 200 företagare. Vi är drivna här. 2014 skulle jag gå i pension men i stället gick jag i passion, brukar jag säga. Och min passion är att köra båt och prata med folk.

Vad tror du om den nya linjen med Styrsöbolaget, från Stenpiren och Eriksberg direkt ut hit till Hönö?

– Det är på tiden. Det stack lite i ögonen att södra skärgården fick en massa linjer men inte vi. Nu tror jag hela bygden kommer gynnas. Det är jättepositivt och det bästa som hänt för turismen. Men jag tycker det är konstigt att man döpt båten till Kungsö och inte till Hönö.

När det blivit dags för Bosse att ge sig ut på dagens andra guidade tur med gäster som övernattat på Bed & Bike, så är det hög tid att få i sig lite mat före hemfärd till fastlandet.

Här lever butiker och restauranger året runt.

Den kombinerade restaurang, blom- och inredningsbutiken Lilling Cottage visar sig vara ett utmärkt val. En av ägarna är Christer Olofsson och han tipsar om pizzan Funghi e cipolle med Bresaola. Det är just den här pizzan som toppats med färsk dill och den är helt fantastisk.

– Lite oväntat med dillen va? undrar Christer och fortsätter: För oss är råvarorna väldigt viktiga och vi hoppas det märks.

De röda linjerna visar båttrafik som trafikerar öarna året om. De blå linjerna visar båtlinjer som körs sommartid. Hitta mer information på båtluffaibohuslän.se 

Lika viktig är turistnäringen. Internationellt har det allt mer börjat talas om de tio norra öarna i Göteborgs skärgård. Och precis som Sandra Osberg menar Christer Olofsson att det finns stora möjligheter att förlänga säsongerna.

– Här lever butiker och restauranger året runt. Det är inte fel när man marknadsför sig internationellt, att visa att det kan njutas av de här vackra vyerna även under hösten och vintern, säger han och gör en svepande gest mot havet.

– Samtidigt hoppas vi att fler göteborgare kommer att hitta hit året runt, och inte bara under högsäsongen.

Läs mer på båtluffaibohuslän.se 

Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor. Vårt uppdrag är att utveckla och marknadsföra Västsverige (Västra Götalands län) som destination.