I snålblåsten vid Arendalskajen minglade i går en delegation från skärgården och Göteborg & co med kryssningsturister.
I snålblåsten vid Arendalskajen minglade i går en delegation från skärgården och Göteborg & co med kryssningsturister.

Skärgården utvecklas som turistmål

ANNONS
|

Shopping och fika konkurrerar ut fiskelägen och klippor när turisterna gästar Göteborg. Men i läget dessförinnan, när de sitter hemma i Toronto, Shanghai eller Berlin och väljer vart i världen de ska resa, spelar skärgården en viktig roll. Havet och öarna lockar turisterna att boka just Göteborg men väl på plats blir skärgårdsbesöket alltså ändå inte av.

- Om du själv åker till exempelvis Barcelona har du kanske en bild av gröna kullar och vingårdar som du ska besöka. Men i praktiken blir du kvar i stan. Det är precis samma sak här, säger Ossian Stiernstrand, utvecklingschef på Göteborg & Co.

ANNONS

Turister som besöker Göteborg lägger ungefär en tredjedel av sin tid och sina pengar på att shoppa. Resten går i princip till restaurangbesök och olika typer av attraktioner och evenemang. När det är dags att åka hem har den planerade skärgårdstrippen ofta prioriterats bort till förmån för en långfika i Haga eller en shoppingrunda på Magasinsgatan.

- Utmaningen är att få skärgården att stå sig i konkurrensen om turisternas tid. Man måste tydligare lyfta fram aktiviteter och attraktioner som finns där, säger Ossian Stiernstrand.

Destination

Samtidigt förklarar han att det rör sig om avancerad destinationsutveckling om man ska nå dit. Att lyfta fram skärgården är en sak men att bygga ett resmål dimensionerat för att kunna ta emot en kraftigt ökad turism är ett avsevärt mycket större jobb.

- Låt säga att man lägger fem miljoner på att marknadsföra en destination. Då krävs mångdubbelt mer i investeringar för att möta den ökade turism som uppstår, säger han.

Han tar Mollösund och Marstrand som exempel.

- Där slår boendekapaciteten och antalet båtplatser i gästhamnen snabbt i taket. När man lyckas attrahera turister och något blir poppis, då kommer det väldigt många människor samtidigt. Kommer det då kanske tusen personer mer än man tänkt sig blir det lätt kaos, säger han.

ANNONS

När Göteborg nu ska fokusera mer på skärgården gäller det att utveckla flera delar samtidigt. I takt med att skärgården marknadsförs måste verkligheten hänga med. Tillgänglighet, boende, aktiviteter och övrig service måste byggas ut för att möta behoven om turismen ökar.

- Det gäller att hantera det på ett bra sätt. Skärgården är miljömässigt känslig och det är naturligtvis mycket lättare att hantera turismen på Avenyn där det inte finns något grönt att trampa ned, säger Ossian Stiernstrand.

Arbetsgrupp

Göteborg & Co har satt ihop en arbetsgrupp där man tillsammans med representanter för södra skärgården och Öckerö kommun fokuserar på att försöka utveckla skärgården som turistdestination.

Varför har inte Göteborg & Co gjort detta tidigare?

- Skärgården måste vara en exportfärdig näring, man måste vara beredd att ta emot turisterna. Efterfrågan finns men det har saknats produkter och tjänster, men nu samlas alla och kan enas om en strategi, säger Lennart Johansson, tf vice vd för Göteborg & Co.

Just nu pågår arbetet med att knyta skärgårdens näringsidkare till projektet. Det är de som tar emot turisterna och som har störst kunskap om hur respektive affärsområde kan utvecklas.

Finns det pengar till satsningar i skärgården?

- Den biten ska vi i projektet försöka jobba fram. Det kan finnas pengar att söka men tanken är ju också att de som tjänar pengar på turismen också ska vara med och investera, säger Lennart Johansson.

ANNONS

Hittills har projektet i alla fall fått till en konkret åtgärd för att hjälpa turister att hitta till öarna.

- För första gången någonsin har vi nu en broschyr på turistbyrån som beskriver vad man kan göra i skärgården, säger Lennart Johansson.

Fakta: Detta gör turisterna helst i Göteborg

1. Shoppar

2. Fikar eller äter på restaurang

3. Besöker attraktioner eller evenemang

ANNONS