Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

SJ köper nya snabbtåg

Sverige SJ AB köper 20 nya snabbtåg för drygt två miljarder kronor. Därmed kan X2000-trafiken mellan Göteborg och Stockholm utökas kraftigt.
Styrelsen för SJ AB tog i förra veckan ett principbeslut att köpa 20 Regina-tåg med Intercityinredning av Bombardier. Ordern är värd drygt två miljarder kronor.
Jan Forsberg, vd för SJ AB, vill inte kommentera beslutet.
- Vi offentliggör detta i samband med att vi presenterar bokslutet för 2007 om en månad, säger han.
Han bekräftar dock att styrelsen godkänt investeringen och säger att det ger stora möjligheter att skapa ny och spännande trafik.
Ersätter X2000-tåg
Enligt vad GP erfar kommer de nya tågen i första hand att ersätta X2000-tågen mellan Göteborg och Malmö om SJ beslutar att trafikera banan efter 2008, när länstrafikbolagen får tillstånd att bedriva även långväga trafik, och att ersätta såväl X2000 som loktåg med äldre sittvagnar på linjerna Karlstad-Stockholm och Falun-Stockholm.
Därmed frigörs fem X2000-tåg som sätts i trafik mellan Göteborg och Stockholm och på linjerna Sundsvall-Stockholm och Malmö-Stockholm.
- Vi har mycket kraftig efterfrågan i X2000-trafiken just nu och det är välkommet med nya snabbtåg på de linjer där X2000 inte fungerar optimalt, säger Mikael Hallberg, ansvarig för trafik- och fordonsprogram vid SJ AB.
- Vi kommer att kunna utöka trafiken med X2000 mellan Göteborg och Stockholm med flera avgångar varje dag.
Länstrafikbolagen och SJ AB har drygt 70 Regina-tåg i trafik i Sverige, de flesta med relativt spartansk inredning.
Västtrafik äger elva Regina-tåg och har beställt ytterligare tre som levereras i vår. Tågen används i regionaltrafik, bland annat Skövde-Göteborg, Strömstad-Göteborg och Vänersborg-Göteborg.
Inreds för långväga trafik
De tåg som SJ AB och Bombardier kommer att teckna avtal om i januari inreds för långväga trafik och får bland annat bistro. De levereras troligen för toppfarten 200 km/h men kan programmeras om för 250 km/h när fler banor för den högre hastigheten färdigställts.
Regina-tågen har utvecklats i Sverige och drivsystemen tillverkas i Västerås men tågen monteras numera i Tyskland sedan Bombardier stängt sina tillverkningsenheter i Sverige.
- Vi kommenterar inte affärer som inte är slutförda, säger Jonny Hedberg, informationschef på Bombardier Transportation Sweden.
Som en följd av beslutet att satsa på 20 nya snabbtåg kommer SJ AB inte att rusta upp samtliga äldre sittvagnar från 1980-talet, moderniseringsprogrammet ses just nu över och presenteras nästa år.
Mest läst