Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Sjöfartsverket: Nej till en låg Hisingsbro

Sjöfartsverket vägrar acceptera brohöjden på den föreslagna nya Hisingsbron .Stadsarkitekt Björn Siesjö anser att sjöfarten är ett särintresse och att beslutet hotar tidsplanen för brobygget.

Sjöfartsverket, Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen, Region Värmland och Trafikverket har under lång tid förhandlat om utformningen av nya Hisingsbron som ska stå färdig 2021.

Sjöfartsverkets styrelse har beslutat att inte skriva under ett trafikregleringsavtal för en bro med segelfri höjd 13 meter. Dagens Göta älvbro har en segelfri höjd på 19 meter.

- Vi anser att sjöfartens intressen inte är säkrade om det blir en bro med 13 meter segelfri höjd. Den nya bron kommer att ha intensiv trafik, bland annat ökad kollektivtrafik, och vi befarar att en låg bro innebär fler broöppningar och därmed omfattande störningar i landtrafiken som i sin tur kan ge ytterligare restriktioner för sjöfarten, säger Ove Ericsson, direktör på Sjöfartsverket.

- Vi vill ha oförändrad segelhöjd. Dagens fartyg som går i Vänersjöfart är anpassade till den högre segelhöjden och stör inte trafiken över bron i den utsträckning som en bro med lägre höjd kommer att göra.

Sjöfartsverket är också kritiskt mot att den föreslagna nya bron är en lyftbro vilket innebär att det finns en begränsning i segelhöjden även när bron är öppen.

Stadsarkitekt Björn Siesjö är mycket kritisk till Sjöfartsverkets agerande.

- Verket tar enbart hänsyn till sjöfartens intressen och smiter undan sitt samhällsansvar, säger han. Brohöjden måste ses i ett större sammanhang.

Siesjö är mycket orolig för att byggandet av Hisingsbron kan försenas.

- Kan vi inte bygga en bro med 13 meters höjd tvingas vi göra om vår planering, det är svårt eller omöjligt att anpassa den bro vi vill bygga till 19 meters höjd.

En bro 13 meter över älven kan anslutas direkt till E45 på Gullbergsvass medan en hög bro kräver längre ramper och dyrbara anslutningar till E45 och spårvägarna i centrum.

- Sjöfartsverkets beslut är inte bra för Göteborg, säger Siesjö. Kan vi inte bygga en relativt låg bro tvingas vi planera om både bron och alla anslutningar.

Sjöfartsverket avser att fortsätta förhandlingarna med Göteborgs stad. I februari sade en oenig regionstyrelse ja till trafikregleringsavtalet. Christina Jonäng (C) ville att Västra Götalandsregionen skulle avvakta med beslut med hänvisning till Sjöfartsverkets då oklara inställning. Men en majoritet av S, MP, V och FP röstade för avtalet.

Mest läst