Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Sigvard Bernadotte: Skålar Margrethe av melaminplats, 1978.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Sigvard Bernadotte | Läckö slott

Utställningen på Läckö slott speglar Sigvard Bernadottes betydelse som svensk pionjär inom modern industridesign, skriver Boel Ulfsdotter.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

Design

Design

Sigvard Bernadotte | Läckö slott

Läckö slott

t o m 28/8

Med tanke på att Läckö slott är helt fel plats för en utställning om Sigvard Bernadottes yrkesbana, har Nationalmuseum gjort en rasande stilig utställning där. Det kräver tålamod att ta sig fram till de utvalda slottsrummen men väl framme har man på ett före­dömligt sätt utnyttjat varenda prång till utställningsyta. Till detta kommer att man också har kunnat göra en mer tillåtande utställningsscenografi än man hade kunnat i en museimiljö, genom att bygga upp fysiska miljöer i form av kontor, matsal och kök som besökaren lätt kan ta till sig.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Som mycket ung hjälpte Sigvard Bernadotte (1907-2002) till med iordningställandet av Stockholmsutställningen 1930 och denna breda introduktion av funktionalismen på svensk mark fick utan tvekan ett avgörande inflytande på hans kommande arbete. Det visade sig redan samma år, i den suveräna filmaffischen han gjorde till den första svenska talfilmen För hennes skull (1930) med Inga Tidblad och Gösta Ekman d ä. Den eklektiska kompositionen andas på en gång både 20-talsklassicism och 30-talets funkis och är baserad på det modernistiska credots grundfärger rött, blått och gult.

Samma år skrev han också kontrakt med Georg Jensen i Köpenhamn med löfte om att modernisera firmans formspråk i funktionalistisk anda. Denna strävan tog sig uttryck i en stramhet och grafisk tydlighet som återfinns i flertalet silverföremål han skapade ända fram på 50-talet. Personligen tilltalas jag mest av elegansen och esprin i föremål som bordsklockan med elefant från 1932 samt det mer organiskt formade så kallade Jordbaers Setet bestående av en kanna och skål från 1938. Speciellt det senare redovisar ett formspråk som var mer hemmahörande i Danmark än i Sverige vid tiden och det skulle dröja ända till 50-talet innan det blev populärt även i Sverige.

Bernadottes breda intresse för design gjorde honom tidigt till entreprenör på området industridesign och han började med att formge mattmönster, möbeltyger och tapeter. Efter omfattande studieresor i USA startade han med danske kollegan Acton Bjørn 1950 ett designkontor i Köpenhamn, som i brist på en vedertagen utbildning blev en viktig utbildningsplats för en hel generation svenska och danska formgivare. I mitten av 60-talets avslutades samarbetet till förmån för svenska Bernadotte Design AB, där Bernadotte hade en fortsatt stor arbetsstyrka som hjälpte till med utformningen av allt från fickknivar till spelkort till citruspressar i plast.

Utställningen på Läckö Slott speglar Bernadottes betydelse som svensk pionjär inom modern industridesign och bredden i verksamheten även genom ett fotogalleri, en tv-intervju från 1963, samt en reklamfilm för Formfacköket från 1960. Vid detta möte med hans formgivning slår det mig hur mycket han gjorde för att underlätta för kvinnorna, både i hemmiljön och på arbetsplatsen. Genom hans försorg fastlades det ergonomiska tänkandet kring enstaka föremål som köksmaskiner och skrivmaskiner, men han engagerade sig också i exempelvis flygvärdinnornas arbetsmiljö genom att i mitten av 1960-talet helt tänka om kring SAS matservering i luften.