Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1
Maja Gödicke.

Serier blev musikalen Pigan

I helgen är det premiär för den feministiska musikalen Pigan på Teater Tamauer. Föreställningen behandlar frågor om jämställdhet och klass. Är det okej att köpa en mindre bemedlad människas tid, för att kunna hålla sig med sina egna tidskrävande vanor? Göteborgsmusikern Maja Gödicke har skrivit musiken till showen.

Föreställningen Pigan är baserad på en essä och ett par serier som tecknaren Hanna Petersson skrivit, efter att själv jobbat med hemstädning.

– Det är en komisk skildring av ett ganska allvarligt ämne, säger Maja Gödicke, musiker och textförfattare.

Maja har sedan 2008 varit aktiv musiker och uppträtt solo runt om på klubbar i stan. Men hon har också spelat med Augustifamiljen, gjort dansföreställning med Pacific och körat med Lo-fi-fnk.

– Jag har arbetat med musik sen jag var ganska ung. Scenografen till Pigan hade hört talas om mig, och tyckte att det jag gjorde var bra, så de frågade om jag ville göra musiken, säger Maja Gödicke.

Låtarna i föreställningen är glittriga poplåtar, som Maja själv beskriver det, och ska fungera som en kontrast till det annars ganska gråa städandet.

– I arbetet har jag försökt att hitta hålrum där man kan tänka fritt. Jag har försökt beskriva från olika perspektiv de frågor som väcks ur föreställningen, säger Maja Gödicke.

Musikalens röda tråd är diskussionen om huruvida det är rätt eller fel att staten ska subventionera städning. Man belyser ämnet från olika håll, och det är egentligen mindre viktigt vilken åsikt man har.

– Jag ställer mig frågande till om det ska vara subventionerat, och jag är skeptisk till vilka som nyttjar resursen, säger Maja Gödicke. Men tillägger att ynnesten med att vara musiker är ju just att man kan tackla frågor på ett annat sätt.

– Jag kan utforska problematiken mera, det har varit väldigt givande.

Mest läst