Karin Lindqvist (längst till höger) jobbar helst till sjöss och har seglat i Medelhavet och Atlanten de senaste åren.
Karin Lindqvist (längst till höger) jobbar helst till sjöss och har seglat i Medelhavet och Atlanten de senaste åren.

Segla utan egen båt

ANNONS
|

Karin Lindquist, 24 år, har inte vuxit upp med segling och båtliv i familjen.

- Segling verkade vara en skitsport för snobbar. Men en sommar jobbade jag i köket på ett kollo och stack ut själv i en liten båt. Det var tjock dimma, nästan vindstilla och lite otäckt först. Men rätt snart förstod jag att det bara var att dra i rätt rep för att komma framåt.

Efter mer segling och några somrar som seglingsinstruktör bävade hon hösten 2006 för ännu en grå vinter i Sverige. När en kompis berättade att han skulle ut och segla på ostindiefararen blev hon först bara avundsjuk.

ANNONS

- Men sen ringde jag till rätt person i rätt tid och fick en plats ombord direkt!

Karin seglade med Götheborg från Singapore och lärde sig massor. Efter att hon mönstrade av i Afrika har havet varit hennes vanligaste arbetsplats.

- Varför? Det är ju klyschan med friheten, gemenskapen, äventyret och romantiken. Och det krävs att man gör ett bra jobb – det här är inget som alla kan, säger hon.

Mest har hon seglat i Medelhavet som besättning. Men Indiska Oceanen har också fåt besök och hon har även jobbat sig fram längs Portugals, Spaniens och Frankrikes Atlantkuster.

- Mest gillar jag häftiga tilläggningar med stora båtar. Hydras fullproppade hamn i Grekland med en 86-fotare var en utmaning som krävde allt av besättningen.

Som deckhand, jungman på svenska, har hon hittills valt att inte skaffa sig mer formell utbildning än den obligatoriska säkerhetskursen STCW, Basic Safety Training Course.

- I yachting är personlig rekommendation överlägset framför långa CV:n med många bokstavskombinationer. Som svensk har man också fördelar – vi har gott rykte och många uppfattar oss som ambitiösa.

Som tjej avviker hon i jobbet som deckhand eftersom de flesta kvinnor är kocka, nanny eller stewardess.

- Deckhand är det roligaste jobbet men det kan vara tröttsamt på utländska båtar. Vi har kommit en bit på den fronten i Sverige. Nu händer det att folk frågar den manlige kocken om båten istället för mig, men jämställdhetsfrågorna är nog inte specifika för enbart båtar.

ANNONS

Att gasta, jobba som paying crew eller som regelrätt besättning innebär olika krav på formell utbildning och ekonomiska villkor. En vanlig ingång till livet på havet är att gasta utan ersättning.

Karl Beckman har varit skeppare på en svensk båt som seglat i etapper över halva jorden. Han är van att skapa fungerande grupper med tillräcklig kompetens och har ett system med gastar som delar på uppgifterna ombord i ett löpande vaktschema.

- När det gäller långsegling är det sociala så jäkla viktigt. Sen är intresse, ödmjukhet och prestigelöshet överlägset ett fräsigt seglarställ och en massa kraft och mod.

- En typ som jag lärt mig att undvika är den som exempelvis vill segla över Atlanten primärt för att kunna bocka av det i listan. Man ska inte tycka att målet är viktigare än resan, det är resan som tar tid och det är då man ska funka.

Håkan Nord är skeppare på en segelbåt med professionell besättning i charterverksamhet som seglar bland annat i Karibien.

- Jag har haft lättast med sociala människor från en bakgrund av föreningsverksamhet, scouting, kollektivboende och att de är unga - åtminstone till sinnet. Att man är hel och ren gör förstås också intryck.

ANNONS

Att ha lång egen erfarenhet med båtar behöver inte bara vara en fördel, enligt Håkan:

- På en stor båt lär man sig fortast om man inte vet för mycket själv. Det tar några veckor sen förstår alla sin roll och hur en större båt fungerar, hur skepparen vill ha det och vad som är viktigt på just den här båten.

Det finns flera sajter med annonser som söker besättning över hela jorden. Att själv gå runt och söka jobb i marinor fungerar också.

- Har man råd är det bästa att resa till en hamn med många möjliga arbetsgivare, se till att man kan bo där ett tag utan att behöva tacka ja till första bästa, och sen välja den man tycker passar allra bäst, tycker Karin Lindquist. Jag skulle aldrig segla med någon som jag inte blivit personligt rekommenderad eller känner sen tidigare.

Karin har jobbat med allt från noll till 20 000 kronor plus dricks i månadslön som deckhand.

- Är det en riktigt bra båt och man verkligen vill segla kan det vara värt att ta jobba gratis –stämningen ombord blir lätt bra när man är där bara för att man vill segla. Sen gör man ju inte av med pengar under själva seglingen. När jag valt mellan en bra båt med lagom arbetsbörda eller en tråkig båt med mer att göra och mer betalt – då väljer jag den bästa båten.

ANNONS

Det finns många webbplatser med annonser som söker besättningsmedlemmar för fritids-seglingar och kvalificerade befattningar. Det är förstås viktigt att se till att man är ordentligt försäkrad vilken båt man än befinner sig på, att skepparen är seriös och att båten är avsedd för de aktuella vattnen.

www.floatplan.com/crew.htm. Ingen registrering. Mest privata annonsörer.

www.cruiserlog.com/forums. Se "Yachts looking for crew". Registrering. Avgiftsfri.

www.findacrew.net. Avgiftsbelagd. Både fritidsseglingar och kvalificerade befattningar.

www.crewseekers.net. Avgiftsbelagd. Både fritidsseglingar och kvalificerade befattningar.

www.crewsearcher.net. Kräver registrering, avgiftsfri.

www.crewfile.com. Avgiftsfri. Både fritidsseglingar och kvalificerade befattningar.

www.crewunlimited.com. Kräver registrering. Avgiftsfri.

www.flyingfishonline.com. Endast för betalande medlemmar som utbildats via företaget. Alla typer av befattningar.

ANNONS