Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Sebbe – mest läst genom tiderna

Att en sju år gammal artikel blir läst 700 000 gånger på bara några dagar är extremt ovanligt. – Jag har svårt att minnas något som nått de här volymerna, säger journalisten Emanuel Karlsten om Sebbe-artikeln.

Reportaget om cancersjuke Sebbes sista dagar i livet publicerades en söndag i augusti. Året var 2005 och det vällde in mejl och telefonsamtal till redaktionen från människor som blivit djupt berörda.

Sedan blev det tyst. Tills i söndags.

Sju år efter publiceringen började artikeln plötsligt spridas på Facebook. Det hela tycks ha startat i Luleå vid 17-18-tiden. Hur Luleåborna hittat den gamla gp.se-länken är oklart, men efter klockan 19 dök den upp bland de 50 mest lästa sakerna på sajten. Totalt visades texten 986 gånger.

På måndag eftermiddag tog sedan läsandet rejäl fart. "Sebbe visste att han skulle dö" blev den mest lästa artikeln på gp.se och visades 78 537 gånger under dagen.

Men det var inte förrän på tisdagen som läsandet exploderade. Nästan en halv miljon, närmare bestämt 469 834, hittade till artikeln.

Sammanlagt har reportaget haft över 700 000 sidvisningar sedan i söndags. Det är nytt rekord för gp.se.

Mest lästa-listor

Emanuel Karlsten, journalist och konsult inom sociala medier, berättar att det inte är särskilt ovanligt att gamla artiklar seglar upp på tidningssajternas mest lästa-listor. Det kan gälla allt ifrån gamla debattartiklar till texter om djur som plötsligt fått nytt liv på Facebook eller i andra forum.

– Men jag har svårt att minnas något som nått de här volymerna. Artikeln om Sebbe är en vacker historia om liv och död. Det finns inget bäst före-datum på bra berättelser, säger Emanuel Karlsten.

Att helt vanliga människor snappar upp artiklar och delar med sig i sina nätverk händer hela tiden. Men för att delandet ska anta riktigt stora proportioner måste artiklarna väcka skratt, sorg eller glädje. Känslor, helt enkelt. Det menar medieprofilen Viggo Cavling.

– Och de som delar artikeln måste ha stor trovärdighet, det behöver inte vara en stor kändisbloggare, det kan lika gärna vara den lokala kaféägaren. Huvudsaken är att den som börjar dela är en omtyckt person, då kommer fler att haka på, säger han.

Från 70-talet

En annan artikel som, i likhet med reportaget om Sebbe, spridits som en löpeld i sociala medier de senaste dagarna publicerades redan på 70-talet.

Som tioåring fick Sonja Fjärdbo frågan "Vad skulle du göra om du var osynlig?" av tidningen Kamratposten. Hennes mörka svar löd "Jag skulle gå och ta saker på bus. Sen skulle jag kidnappa folk och begrava ner dem i jorden. Sen skulle jag knycka en massa pengar. Jag har alltid önskat att vara osynlig."

– Det kom från hjärtat. Jag var mobbad och blev kallad tjockis och fetknopp och ville gräva ner alla mobbare. Pengarna behövde jag för att kunna flytta hemifrån. Men jag hade aldrig kunnat gissa att det skulle bli så stort nu, 36 år senare. Jag har blivit så populär att det inte är sant, säger Sonja Fjärdbo Dahle som numera bor i Norge.

Bild - 1
Emanuel Karlsten. Sonja Fjärdbo. Viggo Cavling.
Bild - 3
Bild - 2
Mest läst