Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Se upp med ekomärkningen

Den ekologiska maten fortsätter sitt segertåg. Allt fler väljer livsmedel som producerats utan bekämpningsmedel och konstgödsel. Men att förpackningen är grön och märkt "ekologiskt" betyder inte alltid att innehållet är det.

Giftfritt och naturligt tilltalar de flesta och försäljningen av ekologiska livsmedel ökar stadigt. Förra året uppgick den till uppskattningsvis nio miljarder kronor bara i Sverige. Till den summan tillkommer alla inköp av varor som på ett eller annat sätt får oss att tro att de är miljövänligt och ekologiskt framställda, men som i själva verket varken är certifierade eller kontrollerade.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Beredd betala mer

Påhittigheten bland producenterna är stor och kan handla om allt från grönfärgade förpackningar och symboler till ord som "Biologisk", "Ekologisk", "Organisk", "Naturlig" och så vidare.

- Det är naturligtvis problematiskt. De företag som arbetar så håller både på med "green washing", det vill säga utger sig för att vara miljömedvetna men inte är det, samt utnyttjar de ekonomiska fördelarna som finns i handeln. Det är inte ovanligt att man som konsument hellre väljer det ekologiska alternativet. Ofta är man också beredd att betala mer för det, säger miljöforskaren och professorn i humanekologi Stefan Gössling.

Tydliga regler

För konsumenterna upplevs märkningen ofta som förvirrande, men egentligen är reglerna både tydliga och enkla. Inget livsmedel får märkas som ekologiskt om det inte är certifierat och kontrollerat av ett certifieringsföretag. I Sverige finns förutom EU:s certifiering även certifiering av Krav och Demeter som många gånger har hårdare krav än EU. Märkningen ska dock alltid kompletteras med det så kallade EU-lövet.

Flera aktörer

Men tyvärr verkar många konsumenter i dag tro att all märkning faktiskt innebär något bra, säger Stefan Gössling.

- Jag har viss förståelse för det. Man kan inte kräva att alla ska ha koll på allt. När det gäller märkningarna behövs det oberoende institutioner som kan säkerställa att det inte begås något misstag.

Han påpekar däremot fördelen med att det finns flera aktörer på marknaden eftersom de då driver på varandra och därmed också utvecklingen.

- Då blir det konkurrens åt rätt håll och fler som kämpar för tuffare krav. Som det är nu fungerar EU-märkningen som en inkörsport som sedan kan byggas på med andra märkningar som har hårdare krav.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.