Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

När SD:s väljare sätter betyg på SVT:s valrörelse blir betyget svaga 2,7 på en femgradig skala, skriver Robert Olsson, programdirektör SVT. Bild: Bild: ANDERS WIKLUND / TT

SD:s väljare litar inte på SVT

Debatt Riksdagsvalet 2014 blev en missnöjesyttring inte bara mot de etablerade partierna utan också mot de traditionella medierna. Det visar en ny Novus-undersökning, skriver Robert Olsson, programdirektör SVT.

SD:s väljare värderade valinformationen från ”etablissemangs-medierna” betydligt lägre än andra väljare och gav ett sämre betyg till SVT:s valbevakning än andra grupper.

Det är Novus som i sin eftervalsundersökning, där de intervjuat nära 2 500 väljare mellan 18 och 79 år, visar hur väljarna i riksdagsvalet tog till sig information. Novus bekräftar klyftan mellan ett politiskt och medialt etablissemang, dit vi räknas, och en betydande väljargrupp.

SVT har aldrig sänt så många timmar valprogram som inför årets riksdagsval – 275 timmar. Och aldrig har befolkningen tagit del av så många minuter val per person som i år från SVT:s utbud – 335 minuter. Med det blev SVT den mest använda källan för valinformation. Under valveckan sattes dessutom ett nytt rekord i antalet som besökte SVT:s onlinetjänster; 5,4 miljoner unika besökare.

Det är siffror som vi inom SVT kan vara glada över, trots ett avsevärt skärpt konkurrensläge jämfört med tidigare val. Detta är vår skyldighet som public service – vi ska ta den journalistiska täten i ett demokratiskt val.

SD:s väljare skiljer ut sig

Men alla har inte lika högt förtroende för oss. SD:s väljare skiljer ut sig jämfört med andra när det gäller synen på vårt erbjudande. För även om också de lät sig informeras av SVT:s valprogram, visar Novus eftervalsundersökning att förtroendet för vår journalistik var betydligt lägre hos dessa väljare.

När SD:s väljare sätter betyg på SVT:s valrörelse blir betyget svaga 2,7 på en femgradig skala. Det ska jämföras med betyget vi fick från alla i gruppen 18–79 år: 3,6 (i den siffran ingår ju också sverigedemokraternas lägre uppskattning av vår journalistik).

TV-reklam rankas högre

När SOM-institutet mäter förtroende brukar SVT få betyg på över 4 på en femgradig skala. En rimlig tolkning är att sverigedemokrater känner en större tillit till SVT vad gäller hela utbudet jämfört med när frågan koncentreras till vår politiska journalistik.

Några saker som skiljer ut SD:s väljare jämfört med övriga:

* De värderar den egna partiinformationen högre jämfört med andra väljargrupper.

* TV-reklam som informationsbärare rankas högre av sverigedemokrater än av andra.

* Webbsidor från andra än de traditionella medierna uppskattas i högre utsträckning.

Att rasister och ickedemokrater känner avsmak för vår journalistik är helt i sin ordning. Men om en växande skara medborgare inte uppfattar att vi ger en rimlig verklighetsbeskrivning i vår journalistik, och om vi brister i lyhördhet i våra möten med människor, ja, då har vi tveklöst ett jobb att göra.

Robert Olsson

programdirektör SVT

Bild - 2
Mest läst