Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Kent Hallgren

Satsning på mat från havet framgångsrik

Göteborg Förra veckans satsning i Göteborg på hav, fisk och skaldjur blev en framgång.

Go to Sea som evenemanget kallades arrangerades för första gången och gick hem hos göteborgarna.

* 4 000 portioner fisksoppa såldes från soppcontainrar i centrala stan.

* 40 000 portioner fisk serverades till barn i alla västra Göteborgs skolor och förskolor där fisk stod på matsedeln under fyra dagar.

* Ett trettiotal restauranger erbjöd skräddarsydda menyer.

* I Nordstan hölls ett trettiotal seminarier och aktiviteter om havet, havsmiljö, hållbart fiske samt fisk och skaldjur.

– Vi har fått många positiva kommentarer vilket är roligt. Både välbesökta soppcontainers, scenen i Nordstan och mycket folk i Feskekörkan i lördags när det var aktiviteter där. Det är uppenbart att vi göteborgare gillar vårt hav, säger Birgitta Bergerlind, projektledare för Go to Sea.

Köerna till soppcontainrarna som erbjöd lunchsoppa på fyra platser i Göteborg hade stundtals väldigt långa köer.

Bakom satsningen Go to Sea står Higab, Göteborgs Köpmannaförbund, Göteborgs Restaurangförening, Länsstyrelsen Västra Götaland, Göteborg 2021 och Göteborg & Co och Wallenstam.

Havsveckan ska vara årligen återkommande och tanken är att den ska locka fler besökare till Göteborg.

Mest läst