Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Sara den påhittade

Sara Nordqvist på Hisingen drabbas hårt när trängselskatten införs. Därför är hon Vägvalets ansikte utåt i en reklamkampanj. Det är bara ett problem: Sara finns inte.

Varför får jag en skattehöjning på 14 procent? undrar sjuksköterskan Sara Nordqvist. Med stetoskopet runt halsen och iklädd vit läkarrock pryder hon enfrågepartiet Vägvalets webbreklam. Hon finns även på partiets Facebooksida räknautträngselskatten.se.

I annonsen står att Sara varje vardag pendlar från Hisingen där hon bor med sambon Martin och barnen Melker och Sofia. Hennes trängselskatt kommer att bli 720 kronor i månaden när vägtullarna införs.

Men på Hisingen bor ingen Sara Nordqvist som är sjuksköterska.

Sammanlagt finns det fyra Sara Nordqvist i hela Göteborg, men ingen av dem känner till Vägvalets annons.

– Nej, det är inte jag på bilden, säger Sara Nordqvist i Linnéstaden.

– Nej, det är inte jag. Jag bor i Angered och har precis gift mig och bytt efternamn, säger Sara, som numera heter Björkehed.

– Jag jobbar visserligen på Hisingen, men inte som sjuksköterska utan på tårtfabriken Almondy i Torslanda, säger den tredje Sara Nordqvist.

Hennes namne i Majorna vill få annonsen mejlad så att hon får se på bilden. Efter en halvtimme mejlar hon svar:

– Nix, det är inte jag. Hoppas ni hittar henne!

Men det gör vi inte.

I stället ringer vi Vägvalets partiledare Theo Papaioannou som utan omsvep erkänner att det är en fejkad person på bilden.

– Vi köpte bilden på istockphoto.com på nätet. Det var storyn vi ville ha. Vi tyckte att en sjuksköterska på Hisingen var bra och hittade bara på en person. Så hon heter inte Sara Nordqvist, och har inget med de andra som heter det i Göteborg att göra, säger han.

Varför tog ni inte en riktig person?

– Det är alltid svårt att få någon att ställa upp när det handlar om politiska budskap. Det kan vara känsligt.

Men det borde väl finnas många som kan ställa upp?

– Vi tänkte att vi ville vara så neutrala som möjligt. Vi hade sjuksköterske-exemplet och det kan vara svårt för sjuksköterskor att ställa upp. De kanske inte vill gå ut med vad de tycker på sin arbetsplats.

Provade ni?

– Nej, men vi bedömde det så.

Johan Gromark är varumärkesexpert och vd på byrån Label. Han tycker att Vägvalet har gjort en felbedömning.

– Eftersom Vägvalet är en gräsrotsrörelse och vill få till stånd en folkomröstning om trängselskatten tycker jag att det är amatörmässigt och märkligt att fejka en intygsannons. Speciellt när det är en fråga som engagerar många och när partiet fick starkt stöd i kommunfullmäktige. Dessutom ser Stockphotobilder sällan särskilt autentiska ut, vilket Vägvalets bild är ett utmärkt exempel på, säger han.

Hur skulle Vägvalet ha gjort i stället?

– De borde ha tänkt tvärtom och skapat mängder av riktiga ambassadörer i stället. Det vore naturligt att använda sociala medier där riktiga människor ”vittnar” och ger uttryck för sin åsikt, säger han.

Från Vägvalets sida ser man annonsen som väldigt lyckad och tycker inte att den naggar på trovärdigheten.

– Jag har inte hört någon beklaga sig över att bilden är fejkad. De enda som har beklagat sig är motståndarna som tycker att vi har kört det här sjuksköterskeexemplet för mycket, säger Theo Papaioannou.

Bara på låtsas. Vägvalet hittade på en sjuksköterska till sin annons på nätet.

Bild - 2
Theo Papaioannou, Vägvalets partiledare.
Mest läst