Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
953289.jpg

Jacob Wallenberg, vice ordförande och Fritz Schur, ordförande på SAS presskonferens. Bild: Bild: Andreas Hillergren

Samtliga SAS-avtal klara

Ekonomi

SAS har enats om nya avtal med alla flygfack. Därmed kan bolaget gå vidare i arbetet med den stora sparplanen 4 Excellence NG.

Risken för konkurs är i princip undanröjd, enligt bolaget.

-Det här är ett första steg, men ett väldigt viktigt första steg, säger vd Rickard Gustafson.

"Åtta av åtta nya fackliga avtal har skrivits på den 19 november - det danska pilotförbundets avtal är villkorat av att det får godkänt av en tredjedel av medlemmarna", skriver SAS styrelse i ett pressmeddelande.

SAS vd Rickard Gustafson sade inför pressuppbådet på Kastrup att han tycker att det är "fantastiskt" att man fått avtal på plats med samtliga åtta inblandade fack, enligt TT:s reporter på plats.

Första viktigt steg

-Vi har gjort en stor transformation av vårt företag på väldigt kort tid. Det här är ett första steg, men ett väldigt viktigt första steg.

Gustafson sade sig vara medveten om att facken har gjort stora uppoffringar.

Bolagets vice ordförande Jacob Wallenberg är till freds med överenskommelserna.

-Vi ska glädja oss åt att vd och övriga ledningen fört den här förhandlingen med personalen. Alternativet har hela tiden varit gigantiska problem för SAS. I dag har vi skapat förutsättningar för att klara oss själva, sägerpå en presskonferens på Kastrup.

Han påpekar att flygbranschen nyligen har avreglerats.

-Nu är företaget självfinansierande och kan investera i moderna plan. Det är viktigt för framtiden.

Det sista förbundet att skriva på var det danska kabinfacket. Slutligen gick förbundet med på en förlängning av arbetstiden till 47,5 timmar i veckan mot tidigare 44 timmar, skriver Ritzau. De har också gått med på att avstå en månadslön per år.

Avtalet ger också möjlighet till arbete i 13 timmar under en arbetsdag.

-Jag tror alla tycker att det är skönt att vi är i hamn så här långt, säger Svensk Pilotförenings förhandlingschef Tommy Larsson.

-Nu är det upp till styrelsen att avgöra om det räcker, lägger han till.

TT: Vad har ni fått för reaktioner från medlemmarna?

-Medlemmarna är oerhört lättade att de har ett jobb att gå till, även om det naturligtvis finns synpunkter på företagets agerande. Jag tror det kommer ta tid att bygga upp förtroendet för ledningen.

Stor uppoffring

Sedan tidigare hade de övriga sju inblandade fackförbunden kommit överens med SAS-ledningen. Överenskommelserna har inneburit att facken har gått med stora eftergifter för att rädda bolaget.

-Vi har gjort en stor uppoffring. I princip möter vi SAS på alla områden. Lön, pension och tjänstgöring, säger Robert Gustafsson, ordförande för Svensk Pilotförenings SAS-sektion.

Svenska tjänstemannaförbundet Unionen, som representerar omkring 600 kabinanställda på SAS, kom under dagen också överens med SAS.

Avtalet med Unionen, som gäller från den 1 december, innebär inte några sänkningar av de fasta lönerna. Däremot slopas lönerevisionerna 2013 och 2014. Regler för traktamente och tjänstgöringstid ändras och pensionsåldern höjs till 65 år.

-Det är svårt att säga exakt vad det innebär, men traktamenten och tillägg är små delar av inkomsten, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert till TT.

När överenskommelser nu har nåtts med alla förbund återstår för SAS styrelse att summera om de villkor uppfyllts, som ställts av ägarna och bankerna för att bevilja ett nödvändigt lånelöfte på 3,5 miljarder kronor.

Där ingår bland annat att SAS ska minska administrationen med 800 personer. Tillsammans med de nya avtalen med flygfacken ska detta ge en kostnadsminskning på 3 miljarder kronor.

Därtill ska bolaget sälja tillgångar för omkring 3 miljarder kronor.

Konkurs undanröjd

Risken för konkurs är med de uppgörelser som nu har träffats i princip undanröjd, enligt SAS informationschef Johan Dyrendahl. Han hoppas att flygbolagets kunder ska känna sig trygga när de köper biljetter av bolaget igen.

-Det är beklagligt att det skulle bli så turbulent i veckan. -Jag tror att våra kunder inser att det här var en kort turbulent tid och att vi nu har de förutsättningar vi behöver på plats för att kunna driva verksamheten vidare. Och långsiktigt också kunna vara konkurrenskraftiga.

Aktieanalytiker Jacob Pedersen på danska Sydbank är förhållandevis optimistisk till uppgörelsen.

-Mitt bästa bud är att SAS nu blir ett bolag som går från röda siffror till svarta siffror på sista raden, säger han till Ritzau.

Kan säljas

Om de andra delarna i sparpaketet går igenom gör att man också kan förvänta sig att SAS kan komma att bli köpt av ett större bolag, enligt Pedersen, något som de befintliga ägarna med svenska staten i spetsen gärna skulle se.

Han tror att SAS kommer att vara sålt inom en fyraårsperiod.

-Men det beror förstås på hur väl ledningen förmår att ta till vara den ökade flexibiliteten och möjligheten man nu fått, säger Pedersen

Tjänstemannafacket Unionens avtal, som börjar gälla den 1 december, innebär inte någon sänkning av de fasta lönerna. Däremot blir det inga löneökningar nästa år eller 2014.
Den maximala schemalagda arbetstiden höjs från 42 till 47,5 timmar per vecka.
Traktamenten och tilläggsersättningar sänks.
Pensionsåldern höjs från 60 till 65 år men med övergångsregler för anställda över 55 år. De som har fyllt 58 får gå vid 60, medan de som har fyllt 56 får gå vid 62.
Sommarsemestern sänks till maximalt tre veckor.
För timanställda kommer lönen att motsvara timersättningen för en fast anställd med grundlön, vilket innebär omkring 140 kronor i timmen mot i dag drygt 150 kronor. (TT)

Svensk Pilotförening har gått med på sänkta löner med 12 procent och ökad arbetstid från 42 till 47,5 timmar per vecka.
Dessutom införs premiebaserad pension i stället för dagens förmånsbaserade.
Traktamentena sänks med 20 procent.
Pensionsåldern blir även i fortsättningen 60 år. (TT)

Mest läst