Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Trängsel. Budet till regeringen bör vara att staten finansierar fyrfältsväg förbi Mariestad och att regionen tillsammans med kommunerna medfinansierar den fjärde filen i Skaraområdet, skriver debattörerna.

Samfinansiering kan ge motorväg på E20

Det behövs ett förhandlingsbud till regeringen om E20 som innebär att börja bygga fyrfältsväg snarast på minst en etapp och erbjuda medfinansiering för att påskynda övriga etapper. Det är sorgligt att S, V och MP inte lyckats få i hop ett sådant bud, vilket riskerar att hela E20-utbyggnaden försenas, skriver allianspartierna i Västra Götalandsregionen.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Trafikverket föreslog redan i april, efter ett gemensamt arbete med regionen och kommunerna, att fyrfältsväg ska byggas på sträckan förbi Mariestad. Motiveringen är att godsmängderna från Örebroområdet kommer att öka ytterligare de närmaste åren.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I Mariestad korsas E20 också av riksväg 26 och riksväg 44. Trafikflöden på uppemot 17 000 fordon per dygn kommer att vara verklighet inom några år, vilket kräver fyrfältsväg förbi Mariestad.

Trafikverket visar också på en särskild problematik i Skaraområdet. Kommunen har hämmats i sina utvecklingsplaner för bland annat industrietableringar eftersom det inte avgjorts om en ny väg ska gå i befintlig eller ny sträckning. Trafikverket kan inte, utifrån sina kriterier, direkt föreslå fyrfältsväg i Skara, men mycket talar för ny sträckning och då ligger det nära till hands att bygga fyrfältsväg på en gång.

Undviker frågan om fyrfält

Dessa resonemang har S, V och MP- ledningen i Västra Götalandsregionen inte fört med kommunerna, utan bara presenterat pamfletter i regionstyrelsen för att undvika frågan om fyrfält. De uteblivna samtalen med kommunerna har lett till att enighet inte uppnåtts och därmed förhalas möjligheterna till en utbyggnad av E20.

För att någorlunda råda bot på den uppkomna situationen föreslår vi att regeringen i första hand följer Trafikverkets förslag och börjar bygga fyrfältsväg förbi Mariestad.  Vi vill också understryka behovet av regelrätta samtal med Kommunalförbundet Skaraborg om lösningar för etappen i Skara och vartefter också övriga etapper.

Det hela bör utformas som ett bud till regeringen där staten finansierar fyrfält förbi Mariestad och där regionen tillsammans med kommunerna medfinansierar fjärde filen i Skaraområdet.

Ett sådant upplägg kan vara ett sätt visa företagare, trafikanter, boende och turister att något händer med utbyggnad av E20, i stället för att inget händer.

Johnny Magnusson (M)

Jonas Andersson (FP)

Monica Selin (KD)

Kristina Jonäng (C)

gruppledare i Västra Götalandsregionen

Mest läst