Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Samba.

Samba

Dramakomedi

Dramakomedi

Samba

Regi: Olivier Nakache & Eric Toledano

Frankrike, 2014

(118 min)

Karismatiske Omar Sy (från En oväntad vänskap, även den regisserad av duon Nakache och Toledano) och megabegåvade kameleontaktrisen Charlotte Gainsbourg har huvudrollerna i Samba, som utspelas i ett Paris utanför turiststråken.

Gainsbourg spelar den utbrända och bottenlöst ensamma Alice som är i akut behov av en nystart i livet. Alice börjar arbeta ideellt för en organisation som försöker hjälpa papperslösa att få uppehållstillstånd. Första dagen på jobbet träffar hon Samba (Sy) och blir blixtförälskad, vilket hon gör sitt bästa för att dölja. Samba, som kommer från Senegal, har bott i Paris i tio år, han har hankat sig fram som diskare och riskerar nu att bli utvisad.

I filmen finns en väl fungerande personkemi mellan huvudrollsinnehavarna, scenerna när Sy och Gainsbourg är i bild samtidigt håller genomgående hög klass. Bra är också skildringen av hur vardagen ter sig för papperslösa i Paris. Det gäller att vara propert klädd, inte sticka ut och att absolut inte vistas på de stora tunnelbanestationerna. Cyniska arbetsgivare erbjuder tillfälliga svartjobb, som inte ger några pengar att tala om.

Filmen som helhet är det lite si och så med. De flesta av rollfigurerna är att betrakta som karikatyrer. Regissörerna kan inte bestämma sig för om Samba skall vara ett drama eller en komedi eller en romantisk komedi. Humor- och feelgoodinslagen känns hursomhelst helt malplacerade i det här filmsammanhanget.

Ett annat problem med Samba är att detta är en film som aldrig tar slut (känns det som). Regissörerna hade med lätthet kunnat kapa en halvtimme av speltiden. Det är faktiskt lite löjligt att Samba är 20 minuter längre än Casablanca.

Mest läst