Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Saknar rubrik

Lilla galleriet
Göteborgs konstförening
t o m 1/4

I en rad parafraser har Åsa Magnusson återvänt till verk ur konsthistorien. El Greco är lätt att känna igen med sina långsträckta figurer men Magnusson har även utgått från Velázquez Dryckesbröder, Watteaus Gilles (Pierrot) och Delacroix' Dante och Vergilius. Uttrycket är spretigt expressionistiskt. Bilderna tenderar att svartna men när ljuset släpps igenom blir det riktigt bra måleri.
Gunilla Hansson arbetar mera konceptuellt och i mindre skala. Hennes utställning är ett befriande anspråkslöst work in progress med utskrifter, akvareller och en genomskinlig plastpåse med blått vatten och siluetten av en ö. Temat om öar närmar hon sig ur alla tänkbara infallsvinklar men utan att hitta en brännpunkt.

Galleri 1
t o m 31/3

Berit Lindfeldt arbetar underfundigt och humoristiskt med objets trouvés (hittegods) i surrealistisk anda, sammansatta av föremål som saknar uppenbara samband med varandra. Det uppstår krockar mellan högt och lågt när två tvättklämmor i plast placerats på en silverbricka. Två stolar som monterats ihop på ett oväntat sätt antar skepnaden av figurer. Receptet är beprövat men Lindfeldts skarpa blick för tingen och deras uttrycksmöjligheter leder till nya upptäckter.

Det viljelösa projektet
Galleri 54
t o m 1/4

Karolina Holmlund har bjudit in curatorn och konstkritikern Power Ekroth som medskapare fast det är osäkert vad Ekroth faktiskt bidragit med eftersom hennes hållning sägs vara "passiv". Resultatet av samarbetet är i varje fall en utställning som tematiskt kretsar kring instängdhet och melankoli. På gallerirummets väggar har skuggprojektioner av möbler målats. Över dessa har målningar där en hund figurerar monterats. Gallerirummet blir en tredimensionell bild av en lägenhet där en kvinnas liv utspelar sig. Hur upprätthålls eller överskrids gränsen mellan individ och omvärld? En berättelse anas men jag får veta för lite om kvinnan för att hon ska bli levande. Samtidigt är det hennes frånvaro som väcker intresse. Det snygga måleriet understryker anonymiteten.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.