Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

muler.jpg
Kristina Geers och Victor Muller begärde Saab Automobil i konkurs på morgonen. Sent på eftermiddagen beviljades konkursen.

Saabs konkurs beviljad

Vänersborgs tingsrätt har beviljat Saab Automobiles begäran om konkurs. I eftermiddag mötte en uppgiven Victor Muller medierna. Han sade att han inte ångrar något och säger att det här inte nödvändigtvis innebär slutet för Saab.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vänersborgs tingsrätt har beslutat att bevilja Saab Automobiles ansökan om att företaget ska sättas i konkurs, meddelar tingsrätten. Beslutet innebär att Saab Automobile, Saab Automobile Powertrain och Saab Automobile Tools försätts i konkurs.

Advokaterna Hans Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux har utsetts till konkursförvaltare. Därmed förkastade tingsrätten Saabs förslag, som var utse Mats Emthén till förvaltare av konkursen.

De båda konkursförvaltarna, Hans Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux ser de anställdas lönegaranti som prioritet nummer ett i sitt arbete. De anställda som väntat mer än tre veckor på sin lön måste få betalt.

Det arbetet påbörjade man redan på måndagskvällen, skriver förvaltarna i ett gemensamt uttalande enligt Ttela.se.

Man ska träffa facken och företagsledningen under tisdagen och så snabbt som möjligt bilda sig en uppfattning om bolagens skulder och tillgångar samt vilka handlingsalternativ som är möjliga i konkursarbetet.

Ett edgångssammanträde om konkursen kommer att hållas i Vänersborgs tingsrätt den 9 april.

-Det här är den svartaste dagen i min karriär, antagligen också i Saabs historia. Men vi hade inga alternativ, sade Victor Muller när han i eftermiddags höll presskonferens om Saabs konkursansökan.

Enligt Muller finns det fortfarande intressenter som kan tänka sig att ta över Saabs verksamhet från konkursboet, men sådana lösningar förutsätter att licensavtal tecknas med GM. Trots det utesluter han inte att det blir en fortsättning:

-Även om det här kan se ut som slutet, så är det inte nödvändigtvis så. Det här kan vara en början och Saab kan resa sig som Fågel Fenix ur askan.

Hur som helst kommer inte Swedish Automobiles att vara inblandat i Saab i framtiden, tillade Muller.

Han ville inte säga något om GM:s agerande.

-Det vore inte lämpligt i det här läget. Men alla kan dra sina egna slutsatser.

Enligt Muller kunde Saabs framtid ha säkrats redan i april i år, genom den tänkta fastighetsaffären med den ryske finansmannen Vladimir Antonov. Men det stupade, säger han, på att Europeiska investeringsbanken (EIB) inte godkände Antonovs inblandning.

På frågan om han ångrar något svarade Muller:

-Nej, det vore barnsligt.

Samtidigt medger Muller att han själv begått misstag och att saker kunde gjorts annorlunda.

-Alla kommer bara minnas att jag misslyckats. Jag hatar att förlora och hur man än ser på det här så har jag förlorat, säger han.

Bakgrunden till konkursansökan är att amerikanska GM sagt nej till alla lösningar som involverar kinesiska Youngman. Tidigt i morse försökte Muller en sista gång övertyga GM, men utan framgång.

-Vi fick ett väldigt klart besked att det inte spelade någon roll hur vi strukturerar en affär - de skulle inte godkänna.

Konkursansökan från Swedish Automobile gäller Saab Automobile, Saab Automobile Tools och Saab Powertrain.

Den statliga lönegarantin träder nu in. Den gäller den lön som tjänats in tre månader före ansökan och en månad efter beslut. Maxbeloppet är cirka 170 000 kronor.

Vid en presskonferens sade arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M) att två företag finns på plats inom ramen för omställningsstödet för att hjälpa de cirka 3 400 anställda som berörs att komma tillbaka till arbetsmarknaden.

-De kommer att få ett aktivt stöd, säger Engström.

Hon sade också att länsstyrelsen, så fort det beslutats om att statlig lönegaranti ska betalas ut, också ska se till att utbetalningen snabbt sker.

Några speciella satsningar direkt till följd av konkursen presenterade inte näringsminister Annie Lööf eller Hillevi Engström. I stället hänvisade Lööf till att regeringen i den senaste budgeten anslagit 1,2 miljarder extra till arbetsförmedlingen.

-Arbetsförmedlingen har tydligt sagt att man har resurser. Om det skulle behövas får regeringen återkomma om det, sade Hillevi Engström.

General Motors (GM) har ett företagshypotek i Saab Automobile värt 75 miljoner dollar, nästan en halv miljard kronor.
När Swedish Automobile, som då hette Spyker Cars, köpte Saab 2010 fick GM preferensaktier för 326 miljoner dollar, drygt 2,1 miljarder kronor. Det är i praktiken ett lån som ger utdelning i stället för ränta.
GM är en av Saabs största underleverantörer, bland annat av motorer.
GM äger rättigheterna till nuvarande Saabmodeller: 9-3, 9-5 och 9-4 X.
Stadsjeepen 9-4 X byggdes i en GM-fabrik i Mexiko, men GM stoppade produktionen i början av november. (TT)

Mest läst