Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Saabfabriken stilla tills vidare

Monteringsbandet på Saab i Trollhättan står stilla tills man hittat en permanent lösning med underleverantörerna.

– Vi kan inte säga hur många dagar det handlar om. Vi kan inte hålla på med stop-and-go, utan vi måste bromsa nu och lösa allt med leverantörerna. Vi jobbar stenhårt med finansieringsfrågorna, säger Eric Geers, informationschef på Saab.

Under tiden får de anställda ledigt på torsdagen och fredagen, uppger Sveriges Radio Väst.

Att Saab åter ska få bygga bilar ostört är ett viktigt mål. Företaget har på sistone annars mest förknippats med oro och ovisshet.

Beställt analys

Det har stört en del stora tjänstebilskunder som är oerhört viktiga för Saab.

– Ett par av de stora kunderna har beslutat att finansiera en analys av Saab, som vi börjat med nu, säger Ronny Svensson, som driver Ynnor, ett kunskapsföretag när det gäller tjänstebilar.

Den handlar inte så mycket om vem som äger Saab eller hur man tillverkar i Trollhättan utan mer tryggheten ur kundens synvinkel – hur riskfyllt är det att välja Saab för tjänstebilsflottan? Och då handlar det om ett längre perspektiv, inte vad som händer just nu eller de närmaste veckorna eller månaderna.

Rapporten ska vara klar i helgen eller senast på måndag.

Viktig marknad

Tjänstebilsmarknaden är oerhört viktig för Saab.

– De är tredje störst på tjänstebilsmarknaden, säger Ronny Svensson.

Han tror att Saab klarar motgångarna och "finns kvar om fem år". Men han ser också problemen.

– När Jan Åke Jonsson meddelade att han skulle sluta, försvann trovärdigheten, anser han.

Hos återförsäljarna är tonen optimistisk. De är vana vid att det blåser snålt kring märket.

– Det här är bara en morgonbris jämfört med hur det var för ett och ett halvt år sedan, säger Peter Hallberg, vd för Saabs återförsäljareförening.

Christer Jönsson/TT

Mest läst