Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Victor Muller (inte Müller)
Spykers ägare Victor Muller.

Saab–Spyker äntligen i hamn

Jubel och glädje hos ledningen, anställda, kunder och underleverantörer. Klockan 16.30 tisdagen den 23 februari 2010 ingick Saab och Spyker slutligen äktenskap.

– Det här är en lycklig dag för alla som har Saab i sina hjärtan, både för mig, de anställda, kunderna och återförsäljarna, sade Jan Åke Jonsson, Saabs vd, på en presskonferens i Stockholm.

In i det sista pågick förhandlingarna på tisdagen. Men efter sju sorger och åtta bedrövelser skrevs sista avtalen under. Holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars har köpt Saab Automobile av General Motors, samtidigt som lånet från Europeiska Investeringsbanken (EIB) skrevs under.

– Nu har vi inte längre några livlinor till GM och det betyder att Saab måste bli mer entreprenörsinriktat när bolaget ska skapa sin egen framtid, sade Spykerchefen Victor Muller.

”Bara att köra!”

Han känner sig säker på den nya affärsplanen. Där räknar han med någonting ”norr om” 100 000 bilar och då kommer Saab att må bra.

Också Jonsson är hoppfull inför framtiden:

– Jag räknar med att det kan ta tre–fyra veckor innan vi kan vara tillbaka på den produktion som vi tycker att vi ska ha framöver.

Första delbetalningen på 50 miljoner dollar, motsvarande cirka 360 miljoner kronor, har Spyker lånat ihop. Ryske bankiren Vladimir Antonov, som tvingades bort som storägare i Spyker för att affären skulle gå i lås, säger att hälften kommer från hans banker.

Också Saab-facken på fabriken i Trollhättan jublade.

– Nu är det bara att köra!, säger Paul Åkerlund, ordförande i IF Metall-klubben.

– Nu får vi i och för sig sätta oss och lägga ett riktigt pussel och se över vad vi förlorat i tid sett till affärsplanen och vad vi kan göra, säger Anette Hellgren, Unionens ordförande.

Näringsminister Maud Olofsson (c) välkomnar affären.

”Det är mycket glädjande för medarbetarna på Saab, för Trollhättan, för Västra Götaland och Sverige att General Motors och Spyker Cars nu har slutfört affären”, säger hon i ett pressmeddelande.

Stora utmaningar

Även Tomas Eneroth, Socialdemokraternas näringspolitiske talesman, gläds:

– Nu återstår att få klara besked om ägarbilden och att regeringen återkommer med en strategi för svensk fordonsindustri.

Men Martin Sköld, forskare inom fordonsindustrin på Handelshögskolan i Stockholm, säger att de riktigt stora utmaningarna börjar nu:

– Att i första hand ha de finansiella musklerna och uthålligheten som krävs och att man kan vända försäljningssiffrorna.

Saab har inte gått med vinst på flera år. Sköld pekar på att uppgiften nu blir att visa finansiell uthållighet, marknadsföra märket, bredda produktutbudet – allt i en bransch i kraftfull strukturomvandling och mördande konkurrens.

– Det ger perspektiv på de utmaningar man har framför sig. (TT)

Mest läst