Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
sy63cb63.jpg

Bild: Bild: Björn Larsson Rosvall

Saab kan inte betala löner till anställda

Ekonomi Saab kan inte betala ut löner till de anställda. Facket hotar med konkurs. Och Victor Muller jagar finansiering i USA.

Informationen om den uteblivna lönen nådde de Saabanställda via mejl på torsdagsmorgonen, uppger Sten M Larsson, vice ordförande i tjänstemannafacket Unionen.

– Det har gått ut till alla anställda där man talar om att de är försenade, säger han.
Enligt Sten M Larsson har tjänstemännen löneutbetalningsdag på måndag. Några uppgifter om det blir några pengar då framgår inte av mejlet, uppger han.

– Det är beklagligt, mycket trist att behöva meddela detta dagen innan midsommar, säger Gunilla Gustavs på Saab Automobiles informationsavdelning.

– Vi fortsätter att försöka hitta kortsiktiga finansiella lösningar. Mer kan vi inte säga.

Finns någon prognos för när lönerna kan komma?

– Nej, det är omöjligt att ge någon tid mer än att man försöker lösa detta så fort som möjligt, säger Gunilla Gustavs.

Saabs informationsdirektör Eric Geers säger till SVT Västnytt att styrelseordförande Victor Muller är i USA för att hitta nya finansiella lösningar.
Eric Geers förklarar vidare att det inte är aktuellt att ansöka om konkurs för Saab eller rekonstruktion.


Oklart när lönen kommer
Löneförseningen drabbar mellan 1 400 och 1 500 kollektivanställda och klubben har inte fått något besked om när pengarna kan komma att betalas ut.

– Ingen aning, säger Håkan Skött., IF Metalls klubbordförande på Saab Automobil i Trollhättan.

- Det enda besked vi fått är att den kortsiktiga finansieringslösningen inte är på plats.

IF Metalls centrala förbund ska nu börja förbereda en betalningsuppmaning som ska skickas till Saab.

– Sedan har arbetsgivaren sju dagar på sig att reagera. Om det blir så, att vi går ut med betalningsuppmaningen och företaget ändå inte fixar detta, har vi att ta ställning till konkurs, säger Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare på IF Metall.

Metall ska även kontakta banker.

– Det kan ta flera månader innan lönegarantin träder i kraft. Vi måste försöka se till att folk får möjlighet att ta innan dess. Vi får sätta oss ner och jobba, säger Veli-Pekka Säikkälä.



Berglie kritisk
Att det är krisläge på Saab råder det ingen tvekan om enligt Svenåke Berglie, vd på Fordonskomponentgruppen, underleverantörernas branschorganisation.

– Det är väldigt oroväckande att de inte ens kan ge en prognos. De borde i alla fall kunna säga när det är avklarat, om det är i eftermiddag eller i morgon. Det visar hur fruktansvärt illa ute som Saab är, säger Svenåke Berglie.

Paul Åkerlund, kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan åkte till Saabs fabrik när beskedet om de uteblivna löneutbetalningarna kom.
– Jag är på plats och har pratat med lite folk som jag känner. Det är naturligtvis ingen som är glad åt detta. Det är mycket oro och de är ledsna.

Han fick beskedet samtidigt som alla andra i morse.

– Jag har naturligtvis känt till att det har varit problem och att det är ett besvärligt läge som bolaget befinner sig i, säger Åkerlund och berättar att kommunen har en vissa beredskap för kris på Saab.

– Vi har jobbat och jobbar med olika möjliga scenarier. Men vi får återkomma och tala om hur vi ska agera nu på lite kortare och längre sikt. Men vi ska inte utesluta att det löser sig.

"Räcker inte för att vända Saab"

Ferdinand Dudenhöffer, bilanalytiker vid universitetet Duisburg-Essen, ser inte att Saab kan bli en ekonomiskt hållbar biltillverkare.

– Situationen har bara blivit värre för Saab under de senaste två, tre eller till och med tio åren och jag ser ingen lösning på problemen. På bilmarknaden finns dels märken som Volvo och BMW, och Saab är alldeles för litet och ineffektivt för att kunna tävla med dem. Dels finns exklusiva märken som Ferrari och Rolls Royce, och deras kunder kan Saab inte vara med och slåss om. Så det finns ingen plats för Saabs affärsmodell på marknaden.


Även Unionen

Även fackförbundet Unionen kommer att rikta en betalningsuppmaning mot Saab, om inte alla medlemmar har fått sina löner på måndag, säger Niklas Hjert, förhandlingschef på förbundet.

– Vi agerar på medlemmarnas uppdrag och kommer att hålla dem så skadeslösa som möjligt, säger han.

Efter betalningsuppmaningen har Saab sju dagar på sig att reagera.

/TT

18 dec 2009: GM beslutar att lägga ner Saab.

26 jan 2010: Spyker köper Saab Automobile.

6 april 2011: Produktionsstopp. Underleverantörerna har inte fått betalt.

2 maj: Avtal med Hawtai som delägare i Spyker.

9 maj: Gemini lägger in 30 miljoner euro i Saabs kassa.

12 maj: Hawtaiaffären havererar.

16 maj: Avtalet med Pang Da klart.

27 maj: Pang Das ledning på besök i Trollhättan.

1 juni: Pang Da beställer fler bilar och har totalt betalat 45 miljoner euro.

13 juni: Youngman ansluter sig till Saabavtalet.

15 juni: Spyker Cars byter namn till Swedish Automobile.

(TT)

Mest läst