Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Gert-Inge Andersson (S) tvekar att fullfölja satsningen på Hamnbanan. S-ledningen tvekar även i andra viktiga frågor för regionen. Passiviteten riskerar resurser till framtida satsningar, skriver debattören.

S-ledda regionen saknar färdriktning

I dag fattar regionfullmäktige beslut om avtalet att genomföra Västsvenska infrastrukturpaketet. Ett unikt projekt som inte hade varit möjligt utan en stark region. Nu ska Västsverige ta nästa kliv för ökad konkurrenskraft. Men den politiska ledningen i Västra Götaland har inte visat hur de tänker sig en sådan fortsättning, skriver Kristina Jonäng (C).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

På 1990-talet beslutades om en försöksverksamhet i Västra Götaland i syfte att skapa en stark västsvensk region. Tre små landsting och en omodern sjukvårdsorganisation i Göteborg hade inte haft den förmågan. Nu har Västra Götalandsregionen permanent blivit en region, fullt jämförbar med starka regioner i Europa. Under 2000-talet har Västsverige tagit kliv framåt för att samla sig regionalt och därmed också för att komma åt statliga medel för viktiga transportstråk och satsningar för ökad konkurrenskraft.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I dag, tisdag, fattar regionfullmäktige beslut om ett genomförandeavtal för Västsvenska paketet. Där regleras arbetsfördelning och kostnadsansvar mellan Göteborgs stad, Region Halland, Västra Götalandsregionen och Trafikverket. I avtalet regleras vilka delprojekt som ska genomföras under de närmaste två åren, bland annat projektering för Västlänken och Marieholmstunneln.

Västsvenska paketet som helhet är ett unikt projekt som hade varit omöjligt utan en stark region. Ändå har vissa debattörer valt att ducka i debatten om paketet. I slutdebatten i Sveriges Television inför omvalet säger Gert-Inge Andersson (S) om trängselskatterna att; ”härtill är vi nödd och tvungna”. Det är ett defensivt sätt att förhålla sig till de beslut som är avgörande för att lösa långvariga problem med utsläpp, trängsel och köer.

Tvekar inför viktiga frågor

Vad vill S-ledningen när det gäller Hamnbanan? Så sent som i mars 2010 skrev den dåvarande regionstyrelseordföranden Roland Andersson (S) till regeringen och erbjöd medverkan för att fullfölja satsningen på Hamnbanan. Nu tvekar hans efterträdare Gert-Inge Andersson med motiveringen att det skulle belasta resultatet i Västra Götalandsregionen. Självklart belastar alla beslut resultatet. Men utan satsningar som skapar tillväxt och genererar intäkter kan vi överhuvudtaget inte bedriva exempelvis en god sjukvård.

Vad vill S-ledningen med E20? E20 tillhör en av de viktigaste transportstråken i Sverige, men det framförs inte från S-ledningen i Västra Götaland. Om inte den framför en uppfattning i fråga om fyrfältsväg på E20 riskerar vi att ett nationellt stråk någon annanstans i Sverige går före i kön när infrastrukturmedel ska fördelas.

Vad vill S-ledningen med kollektivtrafiken? Inför nästa sammanträde med regionala utvecklingsnämnden har MP beordrat fram underlag för en utredning om enhetstaxa, som alla vet innebär orimliga ekonomiska konsekvenser. Enhetstaxa skulle antingen innebära kraftigt sänkt standard på bussar och tåg, skyhöga skattehöjningar eller minskade resurser till sjukvård.

Bräcklig ledning

Det är en parlamentariskt bräcklig ledning som styr Västra Götaland. Den blir ännu mer bräcklig av att färdriktning saknas i viktiga utvecklingsfrågor. I sin förlängning riskerar deras passivitet hela idén med en region och därmed får vi mindre resurser till framtidssatsningar. Invånarna i Västra Götaland förtjänar bättre.

Kristina Jonäng (C)

oppositionsråd och vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden, fil kand i ekonomisk historia vid Göteborgs universitet.

Bild - 2

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet styr regionen i minoritet med 73 av 149 mandat. Västra Götaland har 1,6 miljoner invånare och består av 49 kommuner. Budgeten är drygt 40 miljarder kronor för att driva sjukvård, infrastruktur, kultur, miljö och regionutveckling.

Västsvenska infrastrukturpaketet innehåller bland annat Västlänken, delfinansiering av en ny Göta Älvbro och Marieholmstunneln.

Paketet är kostnadsberäknat till 34 miljarder kronor och finansieras till hälften med statliga medel och till hälften av lokala och regionala medel, bland annat genom en ny trängselskatt.

Mest läst